În data de 19.01.2013 s-a desfăşurat la Galaţi simpozionul
„Perspectiva medierii în societatea modernă din România”,
organizat de Asociaţia A.M.P.S.A.C. (...)
În deschiderea lucrărilor simpozionului, în numele
asociaţiei pe care o conduce şi a celorlalţi mediatori, dna Călin, preşedintele asociatiei
a salutat prezenţa unor invitaţi deosebiţi în frunte cu dl.Dorin Bădulescu preşedintele Consiliului de mediere şi Ciprian
Frandeş consilierul
al deputatei Alina Gorghiu.
Scopul simpozionului a fost trecerea în revistă a recentelor
modificări legislative şi pregătirea implementării la nivelul judeţului Galaţi,
motiv pentru care expunerile şi dezbaterile au avut la pupitru 7
magistraţi profund
implicaţi în relaţia instanţe – mediatori – cetăţeni – mediul universitar:
conf. univ. dr. Simona Petrina Gavrilă prodecan al facultăţii, judecător la
Curtea de Apel Galaţi, asist.univ.drd. Gina Ignat, judecător la C. Ap. GL,
membră GEMME, Constanţa Veronica Păcurariu, judecător C.Ap. GL, Marcel Codiţă,
procuror şef adjunct şi asist.univ. dr. Monica Buzea, procuror Parchetul de pe
lângă C.Ap. GL, Diana Oancea, judecător Tribunalul Galaţi, Dicu Răzvan,
preşedintele Judecătoriei Galaţi, precum şi dr. Carmen Mariana Marcu,
preşedinte Asociaţia Medicilor Stomatologi Galaţi, vicepreşedinte al
Consiliului Medicilor din judeţul Galaţi şi preşedinte al Comisiei de malpraxis
în cadrul acestuia. (...)
Principalele concluzii şi interpretări ale unor
prevederi legale din
discuţii:
1. Noul Cod de procedură civilă, dezvoltă posibilităţile de
utilizare a medierii în cadrul procesual, dar are prioritate pentru magistraţi faţă de
prevederilor din legea specială a medierii, recent modificată prin Legea nr.
115/2012 şi OUG nr. 90/2012, cu care nu
a fost corelat prin ultima lege de intrare în vigoare, ceea ce mai poate naşte
diferenţe de interpretare şi aplicare;
- S-au avansat discuţii în rândul magistraţilor şi
avocaţilor despre o eventuală
atacare a legii pentru neconstituţionalitatea obligaţiei de prezentare a
reclamanţilor la informare sub sancţiunea inadmisibilităţii deschiderii
unei acţiuni pentru cazurile prevăzute la art. 60^1 din legea medierii,
însă nu ar fi şanse mari de
admitere întrucât legea obligă la informare, nu la mediere, iar
Constituţia permite anumite restrângeri ale formelor de exercitare a
dreptului de acces la justiţie, inclusiv privind proceduri prealabile sau
de ordin financiar, în limite justificate şi rezonabile, care nu
blochează, ci ajută la derularea actului de justiţie cu mai multă
celeritate, calitate, cheltuieli reduse. În acest sens, părerea cvasiunanimă a magistraţilor a
fost că se va respecta C. Pr.Civ. şi nu se va refuza depunerea unei
acţiuni în cazurile enunţate la art. 60^1, dar la primul termen se vor trimite părţile la
informare în termen scurt de 15 zile şi numai dacă reclamantul refuză sau
nu se prezintă la informare, nefăcând dovada participării cu certificat şi
/sau proces verbal, se va respinge acţiunea ca inadmisibilă. Judecătorii nu pot invoca din oficiu excepţia de
inadmisibilitate, ca de exemplu în cazurile de moşteniri, pentru
neparcurgerea acestei proceduri prealabile, dar o poate face pârâtul, pe
cale de întâmpinare, până la primul ternen de judecată.
- Toată lumea este conştientă că trebuie respectată legea
şi informarea să fie gratuită,
ceea ce înseamnă că mediatorul nu
poate cere onorariu, cel mult poate pretinde decontarea unor cheltuieli
administrative justificate. Acestea pot acoperi consumurile de materiale,
utilităţi, corespondenţă şi trebuie să fie acceptate de reclamant (şi
pârât, dacă se prezintă la informare) prin contractul de premediere.
- Atât magistraţii cât şi mediatorii înţeleg rostul
informării obligatorii ca un pas important pentru degrevarea instanţelor
de procese, de aceea art. 2 (1) prevăzând că „părţile sunt obligate să
participe la şedinţa de informare privind avantajele medierii” şi că ideal (regula) ar fi ca atât reclamantul cât şi
pârâtul (pârâţii) să se
prezinte la informarea despre mediere, pentru a exista şanse pentru
acceptarea şi derularea medierii măcar la o parte din multele cazuri
pretabile. În acelaşi timp, participanţii
sunt conştienţi că puţini se vor prezenta împreună la informare şi că, şi
mai puţini reclamanţi vor accepta nişte costuri pentru invitarea
pârâtului, o parte dintre ei refuzând din start să parcurgă procedura de
mediere. Există diferenţe de abordare în desfăşurarea şi
finalizarea acestei informări. Reprezentantul CM şi unii mediatori susţin că informarea nu trebuie
să se facă decât la ambele părţi, după ce mediatorul a luat la cunoştinţă
de conflict de la acestea, altfel nu vor elibera certficat de informare. Spre deosebire de aceştia, magistraţii susţin că nu este
legală refuzarea efectuării informării către reclamant, dacă acesta se
prezintă singur şi declară că nu este interesat de mediere şi că nu semnează
vreun precontract de mediere prin care să se angajeze la plata unor
cheltuieli pentru aducerea pârâtului la informare. Dacă
reclamantul este de bună credinţă şi s-a supus obligaţiei de prezentare la
informare şi nu doreşte medierea, nu există
acoperire pentru obligarea acestuia la efectuarea unor demersuri de
chemare a pârâtului şi nici un judecător nu va respinge acţiunea ca
inadmisibilă dacă reclamantul s-a prezentat la informare. Refuzul
informării, dovedit de reclamant, nu este justificat legal şi nu poate
duce la respingerea acţiunii sale, dar pentru mediatori va aduce blam din partea
magistraţilor şi publicitate negativă din partea justiţiabililor.
- De asemenea, nu se poate refuza informarea dacă
părţile refuză să se prezinte la acelaşi mediator ori dacă la informare se
prezintă numai pârâtul ori numai unii din pârâţi.
- Părţile nu pot fi
sancţionate cu amendă judiciară conform art. 187 (1) pct. 1 lit. f) decât
în cazul in care judecătorul a recomandat părţilor medierea în cursul procesului,
în baza art. 227 (2) şi (3), părţile au acceptat şi au refuzat să se
prezinte apoi la mediator. Dacă pârâtul
este invitat la o mediere înaintea unui proces şi nu se prezintă la
informare, nu este sancţionabil în nici un fel.
- Există o opinie majoritară a participanţilor ca şi unei singure părţi să i se
elibereze certificat de informare, pe lângă procesul verbal, atunci când cealaltă parte nu s-a prezentat, refuză în scris
participarea, nu a răspuns invitaţiei ori nu se prezintă la data fixată
pentru şedinţa de informare. Preşedintele CM arată că este bine să se procedeze
astfel inclusiv când s-a acceptat medierea, s-a desfăşurat şi s-a încheiat
fără semnarea unui acord de mediere. Prin aceasta este ajutat judecătorul
să nu piardă timpul să caute printre actele depuse dovada care poate să
dea dreptul reclamantului să continue acţiunea sau să conteste respingerea
acesteia, fiind un înscris cu caracter juridic de mai mare importanţă
decât un proces verbal.
- Dacă se depăşeşte perioada de 15 zile calendaristice
prevăzută la art. 60^2 (1) cu formalităţile pentru convocarea părţilor, nu este o problemă deosebită, prevederile art. 2532 pct. 7
din Codul civil fiind aplicabile: „Prescripţia
nu începe să curgă, iar, dacă a început să curgă, ea se suspendă: 7. în
cazul în care cel îndreptăţit la acţiune trebuie sau poate, potrivit legii
ori contractului, să folosească o anumită procedură prealabilă, cum sunt
reclamaţia administrativă, încercarea de împăcare sau altele asemenea, cât
timp nu a cunoscut şi nici nu trebuia să cunoască rezultatul acelei
proceduri, însă nu mai mult de 3
luni de la declanşarea procedurii, dacă prin lege sau contract nu s-a
stabilit un alt termen;”. Dacă însă
părţile au acceptat participarea la şedinţa de informare, cursul
prescripţiei nu se întrerupe (art. 60^2 (2) din lege).
- Există o părere aproape unanimă ca formularele de
certificat de informare şi, chiar PV, redactate de mediator să fie unitare
ca formă şi conţinut, înregistrate şi întocmite pentru fiecare parte
participantă şi mediator. Câţiva participanţi au susţinut că certificatul ar
putea fi semnat şi de către părţi, ca PV. Valoarea juridică a acestor
înscrisuri este puţin diferită, PV fiind un înscris sub semnătură
privată al părţilor şi mediatorului care consemnează ceea ce s-a întâmplat
la informare, în timp ce certificatul ar fi un înscris
emis de un profesionist autorizat conform legii care consemnează un fapt
(informarea) generator de consecinţe juridice:
admiterea/respingerea acţiunii reclamantului, neamendarea părţilor
participante la informare care au acceptat recomandarea judecătorului, pe
timpul procesului.
- Consiliul de mediere a stabilit că certificatele şi PV
vor putea fi descărcate de pe site-ul CM on-line, pe baza unui user şi
unei parole comunicate fiecărui mediator înscris pe Tabloul mediatorilor
găzduit pe site, după efectuarea informării. Certificatele şi PV vor avea
serie şi număr de înregistrare şi vor ajuta la completarea unei statistici
privind informările efectuate, necesară la fundamentarea unor viitoare modificări
legislative şi monitorizării stabilite la nivel european şi naţional.
Obiecţiile subsemnatului privind creşterea costurilor şi incidentele care
pot împiedica descărcarea au fost înlăturate de CM.
- La refuzul participării la informare în cazurile de
la art. 60^(1) lit. f) referitoare la medierea în materie penală, nu
există sancţiune judiciară, această lipsă poate să fie îndreptată în viitor,
similar cazurilor în materie civilă, dacă se va considera că reclamantul
nu este descurajat să reclame infracţiunile.
- Referitor la exceptarea restituirii taxei de timbru la
cazurile de transfer de drepturi reale, s-a comunicat că legiuitorul a
dorit uniformizarea reglementării acestuia prin instanţă cu cea la notar,
pentru că existau multe simulări de litigii pentru exonerarea de la plata
taxei de timbru, existând discriminare între cele două categorii de
solicitanţi şi în acelaşi timp fiind afectat bugetul de stat, implicit al
justiţiei.
- În privinţa unor
termene încă destul de mari, de câteva luni, între
depunerea unui acord de mediere şi încuviinţarea lui printr-o hotărâre
pronunţată în camera de consiliu, se
poate cere preschimbarea termenelor, dar aceasta va fi acceptată
în măsura în care permite încărcarea judecătorilor, după punctajul pe
dosare şi şedinţă, putând să scadă cu timpul pe măsură ce creşte numărul
judecătorilor, scade numărul de dosare şi se termină amenajarea camerelor
de consiliu, la multe instanţe, ca în Galaţi, fiind dificilă.
- S-a discutat că ar
trebui să crească valoarea limită de 50.000 lei în litigiile civile,
pentru a fi mai clare avantajele pentru firmele care au litigii de valoare
mare să apeleze la mediere (având în vedere şi limita de 45.000 lei pentru
intrarea în insolvenţă). De asemenea, ar
trebui extinsă aplicabilitatea medierii şi informării obligatorii la alte
cazuri de infracţiuni şi că la cazurile de la art. 60^(1) lit. c)
„litigii privind posesia, grăniţuirea, strămutarea de hotare, ş.a.”
ar trebui eliminată obligarea la informare, reclamantul putând să apeleze
la ordonanţa preşedinţială, soluţionabilă în 3 zile, facând inutilă
trimiterea la informare.
- Referitor
la ajutorul judiciar, în baza reglementării actuale, partea în nevoie poate fi scutită ori
i se poate rambursa cheltuielile numai pentru parcurgerea procedurii
medierii, nu şi pentru informarea obligatorie, cu
excepţia cazului de solicitare a restituirii cheltuielilor cu un
apărător angajat, inclusiv pentru
procedura premergătoare unui proces.
- Judecătorii vor permite completarea cererii de chemare în judecată
dacă acordul de mediere excede capetelor de cerere sau vor permite
corectarea acordului de mediere când acesta are mici probleme, dar
îl vor respinge şi vor continua judecata dacă acordul încalcă prevederile
legale.
- Se va stabili în regulamentul instanţelor şi prin
decizia conducătorilor acestora modul de preluare electronica a
acordurilor de mediere şi/sau a proceselor verbale conform art.
61(2) din legea 192/2006.
- Schimbarea modului de citare face mai puţin eficientă
îndrumarea la mediere pe citaţii.
- Evidenţa statistică a dosarelor va fi din 2014 numai
electronică şi implicit se vor putea evidenţia şi aduna mai uşor numărul
cazurilor în care s-au dat hotărâri pe baza acordurilor de mediere şi în
funcţie de aceasta, se vor putea face evaluări concrete şi utile privind
contribuţia medierii la degrevarea instanţelor de dosare şi reducerea
cheltuielilor, putându-se dezvolta aplicabilitatea procedurii şi
obligativitatea.
- Pentru ca să se împlinească scopul OUG 90/2012 şi scopul
informării obligatorii, informarea trebuie să fie făcută serios,
convingător şi cu interes de către mediatori, pentru a creşte rata
acceptanţei medierii de către părţile participante la informare, şi
nu superficial, pe holurile instanţelor sau fără încercarea de a
aduce ambele părţi la informare, din cauza temerilor privind gratuitatea activităţii.
Dacă impactul acestei proceduri va fi pozitiv şi semnificativ, putem
cere mai mult la aprobarea prin lege a OUG, altfel putem compromite
încercarea de dezvoltare a medierii şi corpul profesional al mediatorilor.
(...)Ar fi bine ca de la toate evenimentele organizate pentru
dezbaterea aplicării legislaţiei, informării şi tehnicilor de mediere să fie
împărtăşită de organizatori şi altor mediatori care nu sunt prezenţi şi celor
din ţară, pentru clarificarea problemelor de interpretare şi evitarea
practicilor neunitare a mediatorilor, Consiliul de mediere având un rol
important în această campanie de pregătire profesională continuă.(...)