vineri, 18 ianuarie 2013

Infatisarea conteaza

Judecam cartile dupa coperta, imobilele sunt evaluate in functie de locatie, oamenii sunt initial evaluati in functie de felul in care se imbraca si se comporta.

Intr-o lume ideala, lucrurile nu ar trebui sa se intample astfel. In realitate, sute de decizii importante au fost luate pentru noi, fara sa fim consultati in prealabil: culoarea pielii, inaltimea, cine ne sunt parintii, fratii, unde sau cand ne-am nascut, aparteneta la o religie sau alta, sexul. Acestia sunt doar cativa dintre factorii pe care nu-i putem controla sau influenta.

Suntem singurii care putem controla modul in care alegem sa ne prezentam lumii inconjuratoare.

Garderoba, ingrijirea personala si comunicarea non-verbala sunt aspecte reflectate spre exterior, sesizate imediat de catre cei cu care interactionam. Combinati, acesti factori ne pot prezenta drept competitivi, siguri pe noi, eleganti, integri, educati, de incredere sau ...invers.

In urma unor studii legate de impactul imaginii, psihologii si sociologii au putut determina durata formarii unei prime judecati, impresii sau evaluari spontane a celor cu care facem cunostinta: intre 2 si 7 secunde.

Pe baza unor mesaje vizuale transmise cu precadere prin intermediul infatisarii noastre, creierul uman dezvolta o lista a atributelor si capacitatilor percepute la prima vedere, care include:

- nivelul si tipul educatiei primite;
- pregatirea si competentele profesionale;
- credibilitatea si autoritatea;
- mostenirea culturala si sociala;
- capacitatea de interactiune;
- standardul de viata;
- atractivitatea sexuala.

In aceste prime 7 secunde, impresiile noastre se bazeaza in intregime pe ceea ce vedem
: imbracaminte, coafura, machiaj, postura corpului, zambet, gesturi.

Mesajul transmis de infatisarea noastra este completat si consolidat in urmatoarele 20 si ceva de secunde, de proxemica (felul in care ne miscam, spatiul ocupat la masa, strangerea de mana), contact vizual, paralimbaj (tonul, ritmul, volumul vocii si dictia) si de limbaj (vocabularul si mesajul propriu-zis).

30 de secunde sunt suficiente pentru a explica unui interlocutor nivelul de decizie in ierarhie, de a ne argumenta competentele profesionale sau motivatia, de a ne trece in revista experienta sau recomandarile.

Primele impresii conteaza deoarece pot deveni impresii de durata. Psihologii numesc aceste reactii "efecte de halou".

Atunci cand mesajul vizual este pozitiv si da nastere unei reactii placute, interlocutorul va tinde sa extrapoleze, sa asocieze persoanei pe care a intalnit-o o suma de calitati personale si profesionale. O infatisare atragatoare si ingrijita va lasa impresia unei persoane cu o viata echilibrata, o cariera in ascensiune, cu energie debordanta si multe trasaturi sociale dezirabile.


La polul opus, un mesaj negativ si o infatisare neglijenta, neplacuta sau neadecvata il va influenta pe interlocutor sa perceapa o persoana ca avand mai multe atribute negative (sociale si profesionale), ar putea crede ca persoana respectiva are o viata dezordonata, fara realizari profesionale, ca fiind mai putin sociabila.