joi, 24 ianuarie 2013

Rezumatul Seminarului "Procedura de informare in domeniul medierii" - Bacau

In data de 23 ianuarie 2013, a avut loc la Bacau Seminarul  "Procedura de informare in domeniul medierii", eveniment prezidat de dl. Coste Stefan, membru al Consiliului de Mediere.

Temele de discutie au fost urmatoarele:

1. documentele emise  in faza de informare a medierii,
2. modalitatea de intocmire a acestora (personalizata sau electronica).
3. semnatura acestor documente.

Voi vorbi  despre fiecare, cu aducerea inainte, in discutie a evenimentelor din weekendul trecut, avand ca teme de discutii exact aceleasi subiecte, dezbatute astazi.

Punctul de vedere al mediatorilor prezenti la acest eveniment va fi prezentat Consiliului de Mediere in data de 25 ianuarie, data la care se va elabora noul Ghid procedural al acestei etape.

Inainte de a expune rezultatul acestui eveniment, am avut in vedere faptul ca:

- in 19 ianuarie 2013, au avut loc doua evenimente asematoare la Neamt si Galati, unde s-au conturat puncte de vedere diferite;
- in cadrul evenimentului de la Galati, mediatorii  au apreciat ca in cadrul procedurii de informare obligatorie, au la indemana 3 documente: certificatul de informare, procesul verbal si certificatul+procesul verbal, pentru anumite cazuri;
- la Neamt, pozitia mediatorilor a fost ca, in cadrul acestei proceduri, mediatorii vor elibera doar 2 documente: certificatul de informare sau procesul verbal.

1. In urma discutiilor  purtate ieri cu mediatorii prezenti la seminar, cei prezenti s-au alaturat abordarii colegilor de la Neamt, avand in vedere urmatoarele argumente

a) avem o Lege a medierii ( nr 192/2006), modificata si completata cu Legea nr 115/2012 si OUG nr 90/2012;

b) art 2 al 1 din Legea privind medierea (introdus prin OUG nr 90/2012) spune: "(...) partile sunt obligate sa participe la sedinta de informare privind avantajele medierii (...)", din care (la prima vedere) rezulta (clar) ca se refera la toate partile  aflate in conflict/litigiu;

c) art 2 din Lege, prin OUG 90/2012 a fost completat cu alineatul 1 indice 1 care spune " dovada participarii la sedinta de informare privind avantajele medierii se face printr-un certificat de informare eliberat de mediatorul care a realizat informarea", nu rezulta concret ca acest certificat trebuie eliberat unei parti venita la informare sau dupa ce informarea s-a facut ambelor parti;

d) insa, acelasi art 2, al 1 indice 1 continua astfel " daca una din parti refuza in scris participarea la sedinta de informare, nu raspunde invitatiei prevazute de art 43 al 1,  ori nu se prezinta la data fixata pentru sedinta de informare, se intocmeste un proces verbal, care se depune la dosarul instantei".

e) per a contrario, din coroborarea pct  d) si c) asa cum am enuntate mai sus, se desprind indubitabil urmatoarele concluzii:

- legiuitorul, la elaborarea OUG mentionata mai sus a anticipat:
* refuzul unei parti de a participa la sedinta de informare (chiar si pe cel al reclamantului),
* faptul ca cealalta parte nu va raspunde invitatiei la mediere, si
* neprezentarea celeilate parti la sedinta de informare.

- si a dispus pentru aceste situatii ca : "se intocmeste un proces verbal, care se depune la dosarul instantei"

S-a pus intrebarea in cadrul evenimentului de ieri "Cum procedam cand vine in birou un cetatean si spune, imi trebuie ceva (unii nu vor cunoaste denumirea documentelor noastre si nu trebuie sa fim surprinsi) de la dvs. sa depun la dosar. Nu vreau informare, nu vreau sa fac demersuri pentru aducerea partii in conflict la mediere"? In aceasta situatie, gasesc de cuviinta sa ne raportam la litera d) de mai sus intocmind astfel  un proces verbal din care care sa reiasa faptul ca respectivul s-a prezentat in fata noastra, a refuzat informarea privind medierea si/sau a refuzat efectuarea demersurilor necesare informarii ambelor parti.

Buna sau reaua credinta a acestei persoane va fi apreciata de judecator, el putand dispune, fie ca acest cetatean sa revina la mediator si sa faca procedura de informare, conform OUG, fie sa aprecieze altceva, in functie de caz.

2. Referitor la modalitatea de intocmire a celor doua documente mediatorii au apreciat ca, forma electronica nu este cea mai comoda, lasandu-se libertatea paritor si mediatorilor de a lucra personal pe cele doua documente.

3. Parerea celor prezenti fata de semnarea acestor documente este aceea ca , ele trebuie semnate atat de mediator cat si de parti, astfel eliminandu-se orice suspiciune ce ar plana asupra acestor documentelor.