marți, 15 ianuarie 2013

Certificat de informare si Procesul verbal privind medierea, in lumina noilor modificari



I. In data de 28.09.2012, Consiliul de Mediere a adoptat un Ghid pentru organizarea şedinţei de informare privind medierea, in scopul asigurarii unor practici conforme cu dispozitiile Legii 192/2006, modificata si completata prin Legea 370/2009 si Legea 115/2012, in cazul organizarii de catre mediatori a sedintei de informare, precizandu-se ca acest ghid este un indrumar de practica pentru mediatori, fara a avea caracter obligatoriu pentru acestia.

In cuprinsul acestui Ghid se spune„ Informarea obligatorie cu privire la mediere, a partilor aflate in conflict, este etapa prealabila INCHEIERII CONTRACTULUI de mediere, cuprinsa in procedura medierii, prin care mediatorul folosind tehnici de comunicare specifice profesiei, in conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate, are scopul de a ajuta si determina ambele (toate) parti, ca in deplin acord si cunostinta de cauza, sa accepte rezolvarea neintelegerilor dintre ele prin MEDIERE (DIALOG si NEGOCIERE)”. „Informarea se va face ambelor parti in sesiune comuna sau separata, in functie de caz”.

Conform art 60.1, Dovada participarii la sedinta de informare privind procedura si avantajele medierii intr-o anumita materie se face printr-un proces-verbal de informare eliberat de catre mediatorul care a realizat informarea”. „Procesul verbal de informare va fi semnat de mediator si de toate partile  participante la sedinta sau sedintele de informare”. 

 „In situatia in care dupa demersurile realizate de mediator la cererea uneia dintre parti de a invita cealalta parte (partile) sa participe la procedura de informare prealabila obligatorie, una din parti refuza scris sau nu se prezinta de doua ori la rand in vederea informarii prealabile obligatorii, mediatorul elibereaza partii solicitante un document din care sa reiasa toate demersurile pe care le-a realizat, atasand si copie dupa confirmare/confirmarile de primire a invitatiei (invitatiilor) pe care le-a trimis. Acest document scris eliberat de mediator solicitantului are scopul de a dovedi instantei de judecata faptul ca solicitantul a fost de buna credinta si a incercat invitarea partii adverse, avand in vedere indeplinirea obligativitatii de participare comuna la procedura informare prealabila obligatorie conform art 60.1 din lege. In acest caz instanta de judecata va decide daca va incepe procesul sau, cu acordul partii interesate (reclamantul), va trimite partile la mediator pentru indeplinirea procedurii de informare obligatorie, conform art 60.1. Acest document nu reprezinta proces verbal de informare prealabila obligatorie, conform legii. Informarea catre partea solicitanta va fi semnata DOAR de mediator, redactata in doua exemplare originale, unul va fi transmis solicitantului si un exemplar va fi pastrat in arhiva mediatorului”

Din interpretarea acestui Ghid (pana la modificarea legii prin OUG pentru modificarea si completarea Legii 192/2006 privind medierease intelegea faptul ca, procesul-verbal de informare se elibera in momentul in care ambele parti ar fi venit la informare (indiferent ca informarea se facea in sedinta comuna sau sedinte separate, indiferent ca veneau la invitatia celeilate parti sau impreuna. Acest proces verbal trebuia semnat de mediator si parti

In situatia in care cealalta parte nu ar fi venit, nu ar fi dat curs invitatiei la informare, dupa toate demersurile efectuate, mediatorul elibera un DOCUMENT (fara denumire la acel moment), semnat doar de el, din cuprinsul caruia ar fi reiesit toate demersurile efectuate de mediator si partea solicitanta pentru aducerea la informare si a celeilate parti, anexand confirmarile demersurilor efectuate in acest sens.

II. Prin  OUG pentru modificarea si completarea Legii 192/2006 privind medierea, se modifica denimirea celor doua documente despre care am vorbit mai sus, astfel: ” Dovada participării la şedinţa de informare privind avantajele medierii se face printr-un certificat de informare eliberat de mediatorul care a realizat informarea. Dacă una dintre părţi refuză în scris participarea la şedinţa de informare, nu răspunde invitaţiei prevăzute la art. 43 alin (1) ori nu se prezintă la data fixată pentru şedinţa de informare, se întocmeşte un proces-verbal, care se depune la dosarul instanţei”.


Astfel, vechiul PROCES VERBAL DE INFORMARE devine CERTIFCAT DE INFORMARE, iar vechiul DOCUMENT devine PROCES-VERBAL, documente care in opinia mea vor fi redactate si semnate asa cum am vazut mai sus in GHID, respectiv:

-         Certificatul de informare se va elibera dupa informarea cu privire la mediere tuturor partilor implicate, semnat de mediator si parti, redactat intr-un numar de exemplare originale egal cu numarul partilor implicate, plus un exemplar pentru arhiva biroului de mediator,
-         Procesul verbal, care nu reprezinta proces verbal de informare prealabila obligatorie, va fi semnat de mediator si partea/partile prezente, redactat intr-un numar de exemplare originale egal cu numarul solicitantilor, plus un exemplar pentru arhiva biroului de mediator, din care sa rezulte toate demersurile efectuate de mediator si partea solicitanta pentru aducerea la informare si a celeilate parti, anexand confirmarile demersurilor efectuate in acest sens.

Potrivit Ghidului"Activitatea de informare cu privire la mediere se desfasoara potrivit urmatoarelor principii:
-         mediatorii nu pot fi obligati sa faca informarea cu privire la mediere pentru care conform legii nu poate pretinde onorariu, avand dreptul de a refuza preluarea unui caz conform art 27 alin (2) din lege coroborat cu art 61 alin (1) si art 26.
-         Informarea se face de acelasi mediator pentru toate partile.
-         Informarea se face cu toate partile prezente, in sesiune comuna sau separata.
-         Partile sunt libere sa decida daca aleg sa intre in mediere sau nu cu acelasi mediator cu care au facut informarea."