SCOPUL SI ROLUL INFORMARII
Principiul informarii este o necesitate pentru ca procedura MEDIERII si modul de actiune al mediatorului sa fie cunoscute de parti PREALABIL DECIZIEI lor DE A PARTICIPA la MEDIERE. Principiul informarii guverneaza activitatea mediatorului de la primul contact cu partile si pana la finalizarea medierii.
Ca efect al noilor reglementari in materie, principiul informarii a fost consacrat ca fiind obligatie legala pentru parti atat inainte de declansarea unui proces in instanta cat si la solicitarea instantei, pe parcursul procesului
Scopul informarii este ca mediatorul sa aduca la cunostinta partilor avantajele, efectele, regulile si limitele medierii adaptat la situatia lor concreta.
CONTINUTUL INFORMARII OBLIGATORII
VA CUPRINDE, fara a
se limita, elementele RELEVANTE CU PRIVIRE LA DEFINIREA medierii si
principiile acesteia, rolul mediatorului, drepturile si obligatiile partilor,
avantajele medierii, efectele juridice ale acordului de mediere,
posibilitatea obtinerii pe cale necontencioasa a unei hotarari JUDECATORESTI DE
CONSFINTIRE A ACORDULUI DE MEDIERE si posibilitatea autentificarii DE
CATRE notarul public A ACORDULUI REZULTAT DIN MEDIERE.
Părţile au libertatea sa
isi aleaga mediatorul. Sursa oficiala pentru alegerea mediatorului este tabloul
mediatorilor autorizati intocmit de Consiliul de mediere publicat pe site-ul
institutiei: www.cmediere.ro.
REALIZAREA
INFORMARII OBLIGATORII
Informarea obligatorie A PARTILOR se
realizeaza anterior incheierii contractului de mediere.
INFORMAREA OBLIGATORIE SE REALIZEAZA DE
MEDIATOR pentru toate partile
implicate in conflict, IN
INTALNIRI COMUNE SAU INDIVIDUALE IN FUNCTIE DE OPTIUNEA PARTILOR SI DE DECIZIA
MEDIATORULUI CARE VA AVEA IN VEDERE ELEMENTELE PARTICULARE ALE conflictului.
In cazul informarii PARTILOR, mediatorul este obligat sa
respecte termenul de maximum 15 zile consacrat de art 60^2 din L192/2006 modificata si prin Legea 115/2012 modificata
prin OUG 90/2012.
INFORMAREA SE POATE REALIZA ASTFEL:
a. In situatia in care ambele parti se
prezinta la mediator acesta nu poate pretinde onorariu pentru activitatea de
informare.
b. In situatia in care la mediator se
prezinta o singura parte in vederea informarii si partea nu poate sa asigure prezenta
celeilalte/celorlalte parti, mediatorul va proceda la convocarea
acesteia/acestora, la solicitarea partii prezente in baza unui contract. Cheltuielile aferente
procedurii de invitare a celeilalte/celorlalte parti vor fi suportate de partea
solicitanta.
c. In situatia in care o parte se
prezinta la mediator in vederea derularii procedurii de mediere si solicita
acestuia declansarea procedurii de mediere, mediatorul va proceda in baza unui
contract la invitarea celeilalte/celorlalte parti. In acesta situatie mediatorul
este indreptatit sa solicite onorariu si cheltuieli ocazionate in derularea
procedurii de pregatire a medierii.
Daca este
mandatat de solicitant, mediatorul este liber sa depuna toate diligentele pe
care le considera necesare in acord cu art 43 din Lege pentru a asigura
prezenta tuturor partilor in vederea desfasurarii sedintei/sedintelor de
informare.
In
cazul in care la mediator se prezinta numai o parte pentru realizarea
informarii mediatorul va solicita date despre partea/părţile aflate in conflict
in vederea transmiterii invitatiei in acord cu art 43 alin 1 din Lege.
ELIBERAREA
DOCUMENTELOR DE CATRE MEDIATOR
CERTIFICATUL
DE INFORMARE SE
ELIBEREAZA DE MEDIATOR DOAR IN SITUATIA IN CARE TOATE PARTILE
CONFLICTULUI AU FOST INFORMATE IN INTELESUL LEGII CU PRIVIRE LA MEDIERE.
Certificatul de
informare trebuie semnat de mediator si de părţile participante la şedinţa de
informare. Eliberarea certificatului de informare se face numai dupa
semnarea acestuia de catre mediator si toate părţile conflictului independent
de sustinerea informarii in comun sau individual. Certficatul de informate se
elibereaza intr-un numar de exemplare originale egal cu numarul partilor
informate plus unul pentru arhiva formei de exercitare a
profesiei.
Mediatorul
elibereaza certificat de informare si in cazul in care dupa ce s-a finalizat
informarea, una dintre părţile conflictului refuza sa-l semneze.
In cazul in care
părţile invitate nu confirma participarea, refuza participarea in scris sau
daca a acceptat participarea nu se prezinta la data fixata pentru sedinta de
informare mediatorul va elibera un proces verbal in care se va consemna
situatia specifica acelui caz.
In situatia
imposibilitatii finalizarii informarii indiferent de motiv (spre exemplu una dintre parti se retrage in timpul
informarii) fapt ce
lipseste de eficienta informarea, mediatorul va elibera procesul verbal
prevazut de teza a doua a art. 2 alin 1^1 din Lege.
Certificatul de informare va fi
redactat de mediator si va cuprinde următoarele elemente obligatorii:
- datele de identificare ale formei de
exercitare a profesiei (obligatoriu denumire, sediul profesional si numarul
certificatului de inregistrare fiscala cu data eliberarii acestuia)
- număr de înregistrare al
certificatului si data inregistrarii in registrul formei de exercitare a
profesiei
- datele de identificare ale
mediatorului care a realizat informarea
- data, ora si locul şedinţei de
informare
- părţile participante cu toate datele
de identificare (nume/denumire si domiciliu/sediu)
- obiectul conflictului si dupa caz
numărul dosarului din instanta si instanta pe rolul careia se afla dosarul
- decizia fiecarei părţi in urma
informării cu privire la acceptarea medierii
- semnătura si stampila mediatorului si
semnatura părţilor
In cazul particular
al art 601, alin. 1,
lit. g) din Lege mediatorul va consemna in cuprinsul certificatului si numarul
si data documentului prin care a fost exprimat consimtamantul victimei de a participa
la sedinta de informare impreuna cu faptuitorul.
PROCESUL VERBAL
Prevazut la art 2 alin1^1 din Lege va fi redactat de mediator si va
cuprinde urmatoarele elemente obligatorii:
- datele de identificare ale formei de
exercitare a profesiei (obligatoriu denumire, sediul profesional si numarul
certificatului de inregistrare fiscala cu data eliberarii)
- număr de înregistrare al
certificatului si data inregistrarii in registrul formei de exercitare a
profesiei
- datele de identificare ale
mediatorului care a realizat informarea
- data, ora si locul şedinţei de
informare
- părţile participante cu toate datele
de identificare (nume/denumire si domiciliu/sediu)
- obiectul conflictului si dupa caz
numărul dosarului din instanta
- motivul pentru care nu s-a putut
realiza informarea TUTUROR PARTILOR
- semnătura si stampila mediatorului
si dupa caz, semnatura partilor prezente daca informarea se realizeaza in
intalnire comuna
In cazul particular al art 601, alin. 1, lit. g) din Lege
mediatorul va consemna in cuprinsul certificatului si numarul si data
documentului prin care a fost exprimat consimtamantul victimei de a participa
la sedinta de informare impreuna cu faptuitorul
.
.
Avand in vedere
prevederile art.26 alin3 coform carora ,,Pentru
activitatea de informare şi consiliere a părţilor cu privire la procedura
medierii şi avantajele acesteia, îndeplinită potrivit legii anterior încheierii
contractului de mediere, mediatorul nu poate pretinde onorariu”, mediatorul nu poate pretinde
onorariu pentru activitatea de informare si nu poate conditiona eliberarea
certificatului de informare sau a procesului verbal de plata unui onorariu.
In situatia in care la
mediator se prezintă numai una dintre părţi, mediatorul, informează partea
solicitantă ca informarea se realizeaza PENTRU TOATE PARTILE din
conflict/litigiu, fara a se elibera certificatul de informare.
Totodata mediatorul
informeaza partea/părţile interesate ca exista posibilitatea demersului
personal al acesteia de a asigura prezenta celeilalte/celorlalte parti in
vederea realizarii informarii PRECUM SI existenţa posibilităţii privind
invitarea celeilalte/celorlalte parti DE CATRE MEDIATOR pentru participarea la
procedura informării obligatorii. DE ASEMENEA, MEDIATORUL INFORMEAZA
PARTEA/PARTILE INTERESATE DE POSIBILITATEA ORGANIZARII SEDINTEI DE INFORMARE IN
COMUN SAU INDIVIDUAL SI IN FUNCTIE DE PARTICULARITATILE CONFLICTULUI SI
OPTIUNEA PARTII/PARTILOR VA RECOMANDA UNA DIN CELE DOUA VARIANTE. MODALITATEA
DE ORGANIZARE A SEDINTEI DE INFORMARE DEPINDE si DE OPTIUNEA IDENTIFICATA DE
PARTI.
Invitaţia se transmite de mediator prin orice
mijloace care asigură confirmarea primirii textului. Partea solicitantă este
obligata sa furnizeze mediatorului orice alte date necesare contactării
celeilalte/celorlalte părţi (telefon, email, adresa de corespondenta/fax).
În cazul acceptării medierii, părţile în
dispută şi mediatorul vor încheia si semna contractul de mediere, conform
art. 43 alin. 2., iar
mediatorul nu este obligat sa elibereze certificatul de informare. Procesul verbal de inchidere a medierii confirma
realizarea informarii conform art. 45 din Lege. In acest sens in continutul
procesului verbal de inchidere a medierii se va introduce mentiunea: „Potrivit
art…..din contractul nr….din data……părţile declara ca au fost informate de
catre mediator cu privire la mediere, efectele acesteia si regulile aplicabile,
conform art 45 alin 1 lit c din L192/2006 cu modificarile si completarile
ulterioare”.
NOTA: Prezentul Ghidul de
organizare a informarii prealabile a fost discutat si aprobat, conform OUG
90/2012 si Legii 115/2012, in sedinta de sambata 26 ianuarie 2013 a Consiliului
de Mediere cu intrare in vigoare la 1 februarie 2013.