marți, 26 februarie 2013

Băncile trimit clienţii nemulţumiţI la mediator

Asociaţia Băncilor va trimite către ANPC un proiect de act normativ privind promovarea medierii cand nu poate exista mediere între bănci şi clienţi dacă sunt prost întocmite contractele, avertizează un reprezentant al oamenilor de afaceri.
Asociaţia Romană a Băncilor (ARB) vrea să iniţieze un proiect de act normativ pe care să-l propună Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) pentru a promova medierea ca soluţie de stingere a litigiilor, a declarat ieri preşedintele ARB, Radu Gheţea. "Vrem să ne dăm mana, ARB şi ANPC, pentru a promova mai mult medierea pentru că astfel ANPC ar scăpa de o durere de cap, să nu le mai vină atatea Asociaţia Romană a Băncilor (ARB) vrea să iniţieze un proiect de act normativ pe care să-l propună Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) pentru a promova medierea ca soluţie de stingere a litigiilor, a declarat ieri preşedintele ARB, Radu Gheţea. "Vrem să ne dăm mana, ARB şi ANPC, pentru a promova mai mult medierea pentru că astfel ANPC ar scăpa de o durere de cap, să nu le mai vină atatea reclamaţii. Dintr-un număr de cateva mii de reclamaţii primite, doar 1-2% sunt fondate, iar în acest context vrem să colaborăm pentru a reduce numărul de reclamaţii nefondate, care fac să ducă la pierdere de timp la ANPC şi la bănci, ceea ce înseamnă costuri suplimentare pentru client", a afirmat Gheţea la o conferinţă pe tema medierii. El a susţinut că băncile nu-şi doresc creşterea costurilor pentru clienţi pentru că ar însemna reducerea numărului acestora, aspect total nefavorabil în actualele condiţii economice. Preşedintele ARB apreciază că în viitorul apropiat medierea ar trebui să devină foarte cunoscută şi oamenii să-şi rezolve problemele fără a mai merge în instanţă. "Noi, comunitatea bancară, insistăm ca o primă mediere să aibă loc la bancă fără mediator. Mă adresez celor patru milioane de clienţi, care foarte mulţi dintre ei au probleme să-şi ramburseze ratele la bancă la timp, să vină să încercăm să găsim soluţii pe cale extrajudiciară pentru problemele litigioase. Dacă nu rezolvăm totuşi problema, noi cu siguranţă îi vom informa că pot apela la un mediator", a spus Gheţea. El a menţionat că din 2010 există o asociaţie a mediatorilor din domeniul financiar-bancar, Finban, care "a început timid să funcţioneze", arătandu-se nemulţumit că asociaţia nu este încă suficient de cunoscută prin serviciile pe care le furnizează. Începand cu 15 februarie a intrat în vigoare o prevedere prin care părţile implicate într-un proces sau care intenţionează să deschidă unul sunt obligate să participe la o şedinţă de informare cu privire la avantajele medierii în materie civilă.

Ce spun oamenii de afaceri
Medierea problemelor între bănci şi clienţi se efectuează pe baza contractelor şi a clauzelor acestora, dar în cazul în care contractul este întocmit prost de la început nu poate fi vorba de nicio mediere, a declarat secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din Romania, Cristian Parvan. "Să nu uităm că medierea se face pe contracte şi clauze, putem să facem noi medierea medierilor dacă s-au semnat contractele cum s-au semnat. Avem diverse situaţii: cand ăla mic semnează contracte cu ăla mare, ală mic poate să se ducă la mama medierii", a afirmat Parvan la o conferinţă pe tema medierii. În replică, preşedintele Asociaţiei Romane a Băncilor (ARB), Radu Graţian Gheţea, a afirmat că băncile au interesul să rezolve problemele atat cu clienţii mari, cat şi cu cei mici, arătand că "e bine ca o bancă să aibă clienţi mulţumiţi". "La mediere nu se pune problema negocierii clauzelor contractuale, dar băncile pot stabili de comun acord cu clienţii modificarea unor clauze. De exemplu, dacă e vorba de un credit pe 30 de ani cu rate egale şi au trecut 7 ani, se poate extinde creditul, iar la 30 de ani astfel încat rata pentru client să fie mai suportabilă", a spus Gheţea.
ZiaruldeVrancea

Grupul de presă “BURSA” şi Centrul Internaţional de Mediere, în parteneriat cu Consiliul de Mediere, au organizat conferinţa “Avantajele medierii în rezolvarea conflictelor”, in data de 26 februarie 2013, începând cu ora 09.30, la World Trade Center Bucureşti. Articole publicate despre aceste eveniment, găsiți aici.