sâmbătă, 6 august 2011

MEDIATORUL SCOLAR

Principala responsabilitate a mediatorului scolar este de a sprijini participarea tuturor copiilor din comunitate la invatamantul general obligatoriu, incurajand implicarea parintilor in educatia copiilor si in viata scolii si facilitand colaborarea dintre familie, comunitate si scoala.
Mediatorul scolar este angajat de unitatea de invatamant preuniversitar sau de centrul de resurse si de asistenta educationala judetean/al municipiului Bucuresti, infiintat conform Ordinului ministrului educatiei si cercetarii nr. 5.418/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala si a regulamentelor-cadru ale institutiilor din subordine.
Indrumarea metodologica a activitatii mediatorului scolar revine centrului de resurse si de asistenta educationala judetean/al municipiului Bucuresti, iar coordonarea si monitorizarea activitatii mediatorului revin conducerii unitatii/unitatilor de invatamant preuniversitar in care isi desfasoara activitatea.
Mediatorul scolar colaboreaza cu personalul unitatii de invatamant preuniversitar, cu consiliul parintilor sau cu alte structuri asociative ale parintilor recunoscute de unitatea de invatamant preuniversitar, cu autoritatile locale/judetene, cu organizatii neguvernamentale si cu ceilalti parteneri ai unitatii de invatamant preuniversitar care au ca scop cresterea gradului de participare la educatie si imbunatatirea calitatii serviciilor educationale.
Mediatorul scolar isi desfasoara activitatea in unitatile de invatamant preuniversitar si in comunitatile de care apartin acestea. Angajarea mediatorului se face la solicitarea scolii sau a comunitatii, la propunerea inspectoratelor scolare judetene/al municipiului Bucuresti, a autoritatilor publice locale/judetene, a organizatiilor guvernamentale si neguvernamentale sau la solicitarea parintilor elevilor din unitatea scolara respectiva. 

Mediatorul scolar poate fi:
a) absolvent de liceu, filiera vocationala - specializare mediator scolar sau absolvent al oricarui alt profil, urmat de un curs de formare profesionala cu specializarea mediator scolar, recunoscut de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului;
b) absolvent al invatamantului obligatoriu cu durata de cel putin 8 clase, urmat de parcurgerea cursurilor de formare profesionala cu specializarea mediator scolar, recunoscute de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, si in curs de completare a studiilor liceale.
Pe postul de mediator scolar se recomanda angajarea unei persoane care cunoaste limba si cultura comunitatii locale pentru care sunt necesare serviciile de mediere scolara.
Intr-o prima etapa unitatile angajatoare vor avea in vedere, pentru ocuparea posturilor de mediator scolar, persoane care au urmat cursurile organizate in cadrul programelor PHARE “Acces la educatie pentru grupuri dezavantajate” si care au mai lucrat ca mediatori.

Identificarea mediatorului scolar este responsabilitatea comuna a consiliului de administratie al scolii si a comitetului reprezentativ al parintilor sau a altei forme de asociere a parintilor, recunoscuta de scoala.
Angajarea mediatorului scolar se face, dupa caz, de centrul de resurse si de asistenta educationala judetean/al municipiului Bucuresti sau de unitatea de invatamant preuniversitar.  Nivelul de salarizare a mediatorului scolar este cel prevazut pentru categoria personal didactic auxiliar, pozitiile: 279, 280 si 281.
Organizatiile neguvernamentale sau grupurile de initiativa locale pot angaja mediatori scolari, carora le asigura costurile salariale, pentru scoli cuprinse/partenere in diferite proiecte educationale, daca desfasurarea activitatii mediatorului scolar in scoala este agreata de comunitate si de scoala si in urma acordului inspectoratului scolar judetean/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti.