GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ
pentru modificarea şi completarea Legii nr.192/2006 privind
medierea şi organizarea profesiei de mediator, precum şi pentru modificarea
art. II din Legea nr.115/2012 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator
Prin Legea nr.115/2012 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator au
fost aduse o serie de modificări şi completări Legii nr.192/2006, cu efecte
începând de la data de 1 octombrie 2012, respectiv, 9 ianuarie 2013.
Intervenţia legislativă a avut în vedere ca aceasta să producă efecte după data
intrării în vigoare a Legii nr.134/2010 privind noul Cod de procedură civilă,
corelările fiind realizate în raport cu acest act normativ.
Având în vedere, însă, că prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr.44/2012 privind modificarea art. 81 din Legea nr. 76/2012 pentru
punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă,
intrarea în vigoare a noului Cod de procedură civilă a fost prorogată până la
data de 1 februarie 2013, şi că, totodată, noul Cod de procedură civilă, în
urma republicării, a fost renumerotat, este necesară pe de o parte corelarea
textelor de trimitere din Legea nr. 192/2006 cu norma la care se trimite
conţinută în noul Cod de procedură civilă. Neadoptarea, în regim de urgenţă, a
măsurilor propuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă poate genera dificultăţi
sau chiar blocaje în aplicarea de către instanţe, a legii, cu consecinţe
negative de ordin procedural în activitatea de judecată,
Totodată, este necesară amânarea intrării în vigoare a
art.601 din Legea nr.192/2006 – articol care conţine cea mai semnificativă
modificare adusă prin Legea nr.115/2012, constând în introducerea
obligativităţii în anumite cazuri şi condiţii, a unei etape de informare cu
privire la beneficiile medierii – astfel încât acesta să intre în vigoare
concomitent cu noul Cod de procedură civilă (1 februarie 2013).
Apreciindu-se că scopul etapei de informare obligatorie nu se
va realiza deplin doar prin stabilirea, ca sancţiune, a amenzii judiciare,
Consiliul Superior al Magistraturii a solicitat înlocuirea acestei sancţiuni cu
aceea a inadmisibilităţii cererii de chemare în judecată în cazul în care
părţile implicate în litigiu nu au urmat, anterior introducerii acţiunii, etapa
de informare cu privire la avantajele medierii. Textul legal care instituie
obligaţia de informare trebuie să intre în vigoare odată cu cel care instituie
sancţiunea în cazul nerespectării obligaţiei.
Având în vedere că aspectele mai sus menţionate vizează
satisfacerea unui interes public şi constituie o situaţie extraordinară, a
cărei reglementare nu poate fi amânată, impunând adoptarea de măsuri imediate
pe calea ordonanţei de urgenţă,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I - Legea nr.192/2006privind medierea şi organizarea
profesiei de mediator, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 441 din 22 mai 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. Alineatului (1) al art. 2 se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
„Art.2 – (1) Dacă legea nu prevede altfel, părţile, persoane
fizice sau persoane juridice, sunt obligate să participe la şedinţa de
informare privind avantajele medierii, inclusiv, dacă este cazul, după
declanşarea unui proces în faţa instanţelor competente, în vederea soluţionării
pe această cale a conflictelor în materie civilă, de familie, în materie
penală, precum şi în alte materii, în condiţiile prevăzute de lege.
(11) Dovada participării la şedinţa de informare privind
avantajele medierii se face printr-un certificat de informare eliberat de
mediatorul care a realizat informarea. Dacă una dintre părţi refuză în scris
participarea la şedinţa de informare, nu răspunde invitaţiei prevăzute la art.
43 alin (1) ori nu se prezintă la data fixată pentru şedinţa de informare, se
întocmeşte un proces-verbal, care se depune la dosarul instanţei.
(12) Instanţa va respinge cererea de chemare în judecată ca
inadmisibilă în caz de neîndeplinire de către reclamant a obligaţiei de a
participa la şedinţa de informare privind medierea, anterior introducerii
cererii de chemare în judecată, sau după declanşarea procesului până la
termenul dat de instanţă în acest scop, pentru litigiile în materiile prevăzute
de art.601 lit. a) – f).
2. Alineatul (2) al art.59 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(2) Părţile acordului de mediere se pot înfăţişa la instanţa
judecătorească pentru a cere, îndeplinind procedurile legale, să se dea o
hotărâre care să consfinţească înţelegerea lor. Competenţa aparţine fie
judecătoriei în a cărei circumscripţie îşi are domiciliul sau reşedinţa ori,
după caz, sediul oricare dintre părţi, fie judecătoriei în a cărei
circumscripţie se află locul unde a fost încheiat acordul de mediere. Hotărârea
prin care instanţa încuviinţează înţelegerea părţilor se dă în camera de consiliu
şi constituie titlu executoriu în condiţiile legii. Dispoziţiile art.438 – 441
din Codul de procedură civilă se aplică în mod corespunzător.”
3. Alineatul (1) literele f) şi g) ale articolului 601 se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„f) în litigiile civile a căror valoare este sub 50.000 lei,
cu excepţia litigiilor în care s-a pronunţat o hotărâre executorie de
deschidere a procedurii de insolvenţă, a acţiunilor referitoare la Registrul
Comerţului şi a cazurilor în care părţile aleg să recurgă la procedura
prevăzută la art. 1013-1024 sau la cea prevăzută la art. 1025-1032 din Codul de
procedură civilă.
g) în cazul infracţiunilor pentru care retragerea plângerii
prealabile sau împăcarea părţilor înlătură răspunderea penală, după formularea
plângerii, dacă făptuitorul este cunoscut sau a fost identificat, iar victima
îşi exprimă consimţământul de a participa la şedinţa de informare împreună cu
făptuitorul; dacă victima refuză să participe împreună cu făptuitorul, şedinţa
de informare se desfăşoară separat.
5. După art. 601 se include un articol nou, art. 602, cu
următorul conţinut:
„Art. 602 – (1) Procedura de informare, incluzând şi
formalităţile pentru convocarea părţilor, nu poate depăşi 15 zile
calendaristice. Prevederile art.2532 pct.7 din Codul civil sunt aplicabile în
mod corespunzător.
(2) Acceptarea participării sau participarea la şedinţa de
informare nu constituie o recunoaştere a dreptului ce ar face obiectul
litigiului şi nu întrerupe cursul prescripţiei.”
6. Alineatul (1) al art. 63 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
(1) În cazul în care litigiul a fost soluţionat pe calea
medierii, instanţa va pronunţa, la cererea părţilor, cu respectarea condiţiilor
legale, o hotărâre, dispoziţiile art.438-441 din Codul de procedură civilă
fiind aplicabile în mod corespunzător.
Art. II – Termenul prevăzut la art. II din Legea nr.115/2012
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea şi
organizarea profesiei de mediator, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 462 din 9 iulie 2012, cu modificările şi completările ulterioare,
referitor la intrarea în vigoare a dispoziţiilor art. 601 din Legea nr.
192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cu modificările
şi completările ulterioare, se prorogă până la data de 1 februarie 2013.”
Art. III – Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă
referitoare la sancţiunea inadmisibilităţii cererii de chemare în judecată se
aplică numai proceselor începute după intrarea acesteia în vigoare.
(partea II, pct 7 Guvernul Romaniei 12/12/2012)
PRIM MINISTRU
Victor Viorel PONTA
(partea II, pct 7 Guvernul Romaniei 12/12/2012)
COMUNICAT DE PRESĂ
Guvernul României a adoptat astăzi prin Ordonanţă de urgenţă modificări importante la legea medierii, necesare şi utile corpului profesional al mediatorilor şi medierii.
Noile prevederi au fost adoptate ca urmare a întâlnirilor interinstituţionale desfăşurate între Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Justiţiei şi Consiliul de Mediere desfăşurate pe parcursul ultimelor luni şi ca rezultat al comisiei mixte constituite în acest sens.
Data de 24 noiembrie 2012 va reprezenta un punct de referinţă în istoria medierii din România când în urma întâlnirii comisiei mixte Consiliul de Mediere – Consiliul Superior al Magistraturii, a fost schiţat textul propus pentru adoptare, text care constituie baza ordonanţei de guvern adoptate.
Ulterior, au avut loc discuţii instituţionale între conducerea Consiliului de Mediere şi decidenţii din domeniu, rod al cărora, propunerea conturată s-a transformat în text de lege. Modificarea legislativă este o materializare a eforturilor instituţionale corelate şi rezidă dintr-o necesitate la nivel de politici de stat.
În lumina noilor modificări, procedura medierii îşi va consolida rolul în societatea românească, în acord cu prevederile europene în domeniu şi va deveni un instrument folosit pe scară largă la nivel naţional, cu reale avantaje în ceea ce priveşte degrevarea instanţelor şi creşterea calităţii actului de justiţie.
Consiliul de Mediere, apreciază în mod deosebit implicarea celor două instituţii partenere – Consiliul Superior al Magistraturii şi Ministerul Justiţiei – sprijin instituţional fără de care transpunerea în practică a cadrului legislativ în domeniul medierii ar fi fost dificil de realizat.
Consiliul de Mediere salută implicarea Guvernului României în construcţiaunui instrument modern de soluţionare a conflictelor pe cale amiabilă – MEDIEREA, în acord cu direcţiile europene în domeniu, subliniate recent la conferinţa despre Justiţie de la Bruxelles, conferinţă la care Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Justiţiei şi Consiliul de Mediere au fost reprezentate.
Consiliul de Mediere, organismul naţional de coordonare şi reglementare în domeniul medierii, instituţie aflată în slujba medierii şi a mediatorilor, îşi exprimă aprecierea faţă de membrii corpului profesional al mediatorilor, fără implicarea cărora medierea nu ar fi fost facut aceşti paşi importanţi în România. Noile modificări legislative ne obligă şi ne responsabilizează suplimentar pentru momentul cheie – 1februarie 2013 – dată începând cu care profesia de mediator va susţine un examen de mult aşteptat şi de o importanţă capitală, examen pe care avem încrederea că îl vom promova „magna cum laude”.
Consiliul de Mediere