joi, 6 decembrie 2012

Medierea in Constitutia Romaniei

Medierea si procesul de mediere, asa cum sunt prevazute de legislatia in vigoare [1] si de regulamentele emise de Consiliul de Mediere sunt din ce in ce mai uzitate de catre juristi, avocati, notari, magistrati. Acest lucru deoarece in octombrie a.c. au intrat in vigoare norme noi care completeaza Legea medierii, norme prevazute in Legea 115/2012 [2], care obliga justitiabilul sa incerce intai solutionarea conflictului prin mediere, si astfel sa evite instanta judiciara sau arbitrala.
Medierea reprezinta o metoda de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, prin negociere directa intre parti, sub asistenta si prin facilitarea mediatorului, in cadrul unei proceduri speciale de mediere (procesul de mediere).
Rasfoind Constitutia Romanei, gasim la Capitolul Presedintele Romaniei art. 80 alin. 2 urmatorul enunt: „Presedintele Romaniei vegheaza la respectarea Constitutiei si la buna functionare a autoritatilor publice. In acest scop, Presedintele exercita functia de mediere intre puterile statului, precum si intre stat si societate”.
Tot in Constitutia Romaniei, la Capitolul Revizuirea Constitutiei, art. 151 alin. 2 enunta: „Daca prin procedura de mediere nu se ajunge la un acord, Camera Deputatilor si Senatul, in sedinta comuna, hotarasc cu votul a cel putin trei patrimi din numarul deputatilor si senatorilor”.
Observam ca atat in art. 80 alin. 2 cat si in art. 151 alin. 2 din Constitutia Romaniei termenul de mediere este folosit cu alt inteles decat cel propriu-zis, de proces structurat, in care mediatorul autorizat, aplicand tehnici si strategii de mediere ajuta doua parti aflate in conflict sa gaseasca o solutie reciproc avantajoasa si multumitoare. Astfel, paragraful „Presedintele exercita functia de mediere intre puterile statului, precum si intre stat si societate” nu poate fi inteles decat in sensul unei functii de conciliere, o atributie de conciliator care revine Presedintelui. Presedintele Conciliator va analiza pozitia celor trei puteri din stat si functia de conciliator ii va permite sa incerce sa stabilizeze relatiile dintre puterile statului, si dintre stat si societate, cand intre acestea se ivesc conflicte.
Presedintele Mediator ar presupune o cunoastere a medierii asa cum este prevazuta ea in Legea Medierii, un „antrenament” in procesul de mediere, deoarece medierea presupune o diagnoza a unui conflict si o analiza pe fondul conflictului, si nu pe pozitiile partilor ca in conciliere. Analiza structurii unui conflict si a factorilor obiectivi si subiectivi ai acestuia sunt etape absolut necesare in procesul de mediere. De asemenea, mediatorul aplica tehnici si strategii de mediere, facilitand dialogul dintre parti, invitandu-le la dialog.
In al doilea paragraf citat mai sus, medierea apare ca un sinonim al negocierii. „Medierea” in contextul constitutional de la art. 151 alin. 2 vizeaza ajungerea la un acord intre Camera Deputatilor si Senat, in ceea ce priveste numarul de voturi pro sau contra revizuirii Constitutiei. Mai exact pentru ca revizuirea Constitutiei sa fie adoptata trebuie sa se implineasca in ambele camere (individual) un numar de 2/3 de voturi pro din numarul de membri, si pentru acest lucru partidele si grupurile parlamentare trebuie sa negocieze intre ele.
Constitutia Romaniei a fost modificata in anul 2003, an in care Legea Medierii nu era inca in vigoare (a intrat in vigoare 3 ani mai tarziu, in 2006), folosirea termenului de mediere si cu inteles de negociere si cu inteles de conciliere fiind un lucru firesc pentru acea data.
Dar iata ca suntem in 2012 si se vorbeste tot mai mult de mediere in adevaratul ei inteles, ca proces structurat de solutionare a conflictelor dintre justitiabili, sub asistenta si prin facilitarea unui mediator autorizat, fara a se mai ajunge la instanta de judecata.
De asemenea, se vorbeste de modificarea Constitutiei. Fara sa fac politica, ma intreb, daca tot vor viitorii nostri parlamentari si/sau guvernanti sa modifice Constitutia, oare nu au putea-o face si la capitolul care priveste liberul acces la justitie, sa se consfinteasca si un liber acces la metodele ADR (metode alternative de solutionare a litigiilor)?
Constitutia spune ca avem liber acces la justitie; ma gandesc daca nu cumva in aceasta formulare constitutionala, justitia apare ca singura cale la care am acces in solutionarea unui litigiu/conflict?!
As vrea sa traiesc clipa in care Medierea si metodele ADR sa fie amintite in Constitutii. Procesul de Mediere sa fie inserat in cartea capitala a organizarii si functionarii unui stat democratic modern, al mileniului 3, si astfel Constitutia sa indemne la Mediere si ADR, la solutionarea pe cale pasnica si amiabila a litigiilor.
Sa aminteasca cetatenilor ca au si alta cale libera sa isi faca dreptate. O dreptate mult mai dreapta. Medierea.

Dorin Ilie

Read more http://www.juridice.ro/232484/medierea-in-constitutia-romaniei.html