La inceputul carierei, multi sunt tentati sa creada ca accesul la educatie este suficient pentru exercitarea profesiei de mediator. Un tanar mediator poate dobandi cunoasterea necesara prin parcurgerea unor pasi simpli:
- Urmeaza un curs de pregatire pe parcursul caruia abordeaza teoria, procesul, tehnica si dificultatile specifice profesiei de mediator;- Citeste bibliografia de baza in domeniu, inclusiv Getting to Yes de Roger Fisher si William Ury sau Comunicarea defectuoasa. Abordarea eficienta a discutiilor de Douglas Stone, Bruce Patton si Sheila Heen (aparuta la editura Curtea Veche Publishing in 2012) pentru a se familiariza cu limbajul, cu jargonul si cu diferitele cazuri specifice;- Participala cele mai importante conferinte pentru a fi la curent cu ultimele inovatii in practica medierii;
- Intreprinde o auto-evaluare a scopurilor propuse si a aptitudinilor personale.
Insa instruirea este un pas relativ usor de facut. Acumularea de experienta, pe de alta parte, s-a dovedit a fi adevarata provocare. Probabil ca cele mai fructuoase metode pentru un incepator sunt experienta si increderea castigate prin demonstratii, jocurile de rol si medierea in calitate de voluntar, sub supravegherea unui profesionist experimentat.
Cercetarea intreprinsa de Lori S. Schreier in 2001 a scos la iveala faptul ca, in general, instructorii in mediere considera ca emotiile sunt o problema mai mare decat dificultatile de fond.
Conform aceluiasi sondaj, aproape jumatate din cei chestionati, dintre care doua treimi aveau o experienta vasta in practica medierii, au fost de parere ca instruirea in mediere nu pune suficient accentul pe metodele de abordare a reactiilor emotionale ale partilor.
Simularile pot fi ocazii bune pentru incepatori de a-si exersa abilitatile de gandire strategica, de lucru sub presiune si de gestionare a reactiiloremotionale ale partilor, in acelasi timp cu obtinerea accesului la experienta profesionistilor mai experimentati. Ele reprezinta oportunitati de experimentare a practicii medierii intr-un mediu sigur pentru incepatori, potrivit pentru testarea aptitudinilor acestora. Iar pentru ca o greseala facuta in timpul unei simulari nu are consecinte in practica, ea este o buna oportunitate de invatare.
Simularile pot favoriza si construirea unei retele profesionale solide, care poate aduce cu sine atat imbogatirea cunoasterii si experientei tinerilor mediatori, cat si referinte si contacte profesionale utile.
Pe scurt, simularile reprezinta oportunitati unice pentru studenti de a profita de experienta mediatorilor experimentati si, prin urmare, de a aborda doua dintre principalele provocari ale profesiei de mediator: instruirea si experienta.
Am fost selectata, recent, sa particip la o simulare de mediere organizata cu ocaziaSaptamanii medierii din cadrul Camerei internationale de comert din Paris. Aceasta competitie este singura simulare din lume dedicata exclusiv medierii comerciale internationale, iar echipele reunesc participanti de la scoli de afaceri și de drept, precum si mediatori si profesionisti recunoscuti din toata lumea. Pe lista invitatilor se afla concurenti de la 66 de universitati din 32 de tari, precum si 96 de profesionisti din 24 de tari.
Este prima data cand particip la aceasta competitie si sunt incantata de oportunitatea de a intalni si de a interactiona cu alti practicieni ai medierii si cu studenti, de a schimba idei, viziuni si, desigur, de a-mi face prieteni noi.
Poate ca cea mai importanta experienta oferitade acest eveniment este interactiunea, pe parcursul unei saptamani, cu nu numar mare de practicieni provenind din medii culturale diverse, cu limbi native diferite si apartinand unor sisteme legale diferite. Toate aceste variabile reprezinta o provocare pentru mediatori in efortul lor de a gasi armonie si echilibru in diversitate.
Autor: Andrea Maia
Traducere: Ruxandra Apetrei