miercuri, 8 iunie 2011

STILURI DE MEDIERE




Cele mai cunoscute stiluri de mediere sunt: evaluativa, facilitativa si transformativa.


Oricum, toate trei, au 3 concepte de baza:

  1. Mediatorul este neutru si impartial.
  2. Procesul este confidential.
  3. Partile decid rezultatul.


MEDIEREA EVALUATIVA
Se concentreaza mai degraba pe drepturile legale ale partilor, decat pe interesele acestora. Rolul mediatorului este sa auda diferite puncte de vedere si sa speculeze pe marginea a ceea ce un judecator sau un juriu ar decide daca s-ar ajunge in instanta.
Mediatorii care utilizeaza acest stil evalueaza pe baza drepturilor legale si a corectitudinii si incearca sa ajunga la o solutionare care respecta aceste criterii legale.

Pentru ca acest stil solicita un mediator cu experienta legala, mediatorii care practica medierea evaluativa sunt adesea persoane cu pregatire juridica. In plus, acesti mediatori determina daca ar fi sau nu mai bine, din punct de vedere financiar, sa mearga in instanta.

MEDIEREA FACILITATIVA
Este bazata pe credinta ca partile pot aborda si rezolva propriile conflicte cu asistenta oferita de o parte neutra. Mediatorul va fi activ in a controla procesul medierii. 
Procesul se refera la stabilirea regulilor de baza pe baza carora conflictul va fi rezolvat. Mediatorul pune intrebari pentru a identifica interesele partilor si problemele reale ale conflictului.
Mediatorul ajuta partile sa exploreze solutii care acopera nevoile ambelor parti. Mediatorul facilitativ nu ofera opinii despre punctele slabe sau tari ale partilor si nu sugereaza solutii.

MEDIEREA TRANSFORMATIVA
Este similara medierii facilitative pentru ca, de asemenea, pune accentul pe faptul ca partilor li se da puterea de a ajunge la un acor. Partile structureaza procesul si determina rezultatul.
Rolul mediatorului este de a ajuta partile in conflict sa recunoasca valorile, interesele si punctele de vedere ale celuilalt. Acest proces de intelegere si comunicare intentioneaza sa rezolve conflictul si sa schimbe sau sa repare relatiile distruse. 
Ca urmare, medierea transformativa este adesea utilizata pentru a rezolva dispute care implica conflicte interpersonale.