joi, 8 noiembrie 2012

Anul 2013 poate sa fie o mare incercare pentru mediere

Interviu cu Anca Ciuca, mediator si membru in Consiliul de Mediere

Care sunt in acest moment cele mai importante lucruri care ii preocupa pe mediatori?
Cel mai important lucru este cum isi organizeaza mediatorul activitatea de informare. Activitate pentru care nu se poate percepe onorariu, dar ai foarte multe obligatii din punct de vedere legal: un anumit continut al Procesului verbal, demersuri, mod de construire a discutiei cu cealalta parte, arhivare, raportare catre instanta si asta pentru un numar foarte mare de persoane potential vizate de Legea 115/2012. Vorbim de un numar de 2,5 – 4 milioane de persoane, daca luam in calcul faptul ca, in afara de cel care reclama, exista cel putin o alta persoana de cealalta parte a mesei. Pentru mediatori asta inseamna sa-si organizeze altfel activitatea.
Ce aduce bun si ce nu Legea 115/2012 pentru mediere?
Partea buna este ca, prin aceasta lege, se incearca si cred ca se va reusi o crestere in termeni de popularizare a ideii de mediere, a conceptului si a beneficiilor acestei solutii. Oricat am fi de pesimisti, daca luam in calcul numai un procent de 1% din cei care vor trece pe la sedintele de informare obligatorie, vorbim de un numar mult mai mare de medieri care se contureaza pentru 2013, fata de cele inregistrate pana acum in relatia cu instanta. Problema este ca multe din formularile din aceasta Lege 115/2012 sunt ambigue sau folosesc termeni care nu sunt definiti in alt act normativ, precum termenul de „parte”, care nu exista nici in Codul Civil, nici in cel de procedura civila. Apar astfel situatii in care judecatorii vor fi pusi in fata unei alternative: fie sa ignore Legea 115/2012, fie sa-i dea un inteles propriu. Nu intotdeauna “parte” inseamna o singura persoana. De multe ori “parte” este un consilier juridic de la o firma care are zeci sau sute de procese in acelasi timp. Ce fac eu ca mediator in aceasta situatie? Chem acel consilier la toate sedintele de informare ale disputelor in care este parte si el trebuie apoi sa se prezinte cu Procesul verbal de la mediator? Sunt lucruri lasate la jumatatea drumului, altele sunt neinspirat formulate, altele sunt complet in afara limbajului juridic utilizat in celelalte acte normative.
In acest caz credeti ca se impune o noua amendare a Legii 192/2006?
Eu sper ca Legea 192/2006 sa fie lasata in pace, cel putin o perioada de 2 pana la 4 ani. Se pot aduce completari in Codul de procedura sau in alt act normativ. Se contureaza o astfel de propunere, care a fost adusa in discutie la Scoala de vara de catre reprezentantul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), Cristi Danilet. El facea referire la lipsa unei sanctiuni. Acest lucru se poate remedia printr-o Ordonanta de Urgenta, in care sa se precizeze ce tip de sanctiune se aplica. Se mai pot aduce clarificari ale prevederilor Legii 115/2012 prin regulamente, proceduri, precizari ale CSM. Nu sunt un adept al schimbarii legilor de dragul schimbarii. Deocamdata noi, mediatorii, Consiliul de Mediere sau asociatiile, nu ne-am construit mecanismele pentru aplicarea Legii 115/2012.
Scoala de vara, organizata de Colegiul Mediatorilor, a devenit unul din cele mai importante evenimente pentru mediatori. Ce concluzii ati tras dupa editia din acest an, desfasurata la Brasov?
In afara marilor evenimente organizate de Consiliul de Mediere, precum Conferinta Nationala a Mediatorilor sau Conferinta GEEME, in colaborare cu judecatorii, Scoala de vara a aratat anul acesta ca a devenit cel mai important eveniment privat, 100% din initiativa unei asociatii profesionale. Evenimentul nu este legat de numele unui furnizor de formare sau de un grup de mediatori, ci este o initiativa si o marca a unei asociatii profesionale. Anul acesta am dovedit si ce se poate face din punctul de vedere al unei asociatii profesionale pentru membrii sai. Primele doua editii ale Scolii de vara au fost bine organizate, de impact, motiv pentru care a fost foarte usor sa promovam Scoala de vara din acest an. Am avut si o participare foarte numeroasa si pentru ca mediatorii au aflat lucruri foarte bune despre acest eveniment.
Ce invitati din afara profesiei ati avut in acest an?
In fiecare an Scoala de vara isi alege o tema. Anul acesta a fost vorba despre aplicarea prevederilor Legii 115/2012, a carei cea mai importanta prevedere se refera la informarea despre mediere in toate cazurile, inainte ca partile sa apara in fata judecatorului. Tocmai de aceea am vrut sa fim conectati de acele domenii prevazute de Legea 115/2012. Am avut teme si din civil, si din penal, malpraxis sau partea comerciala. Cred ca ce le-a placut cel mai mult participantilor din acest an este ca s-au discutat aspecte foarte concrete, practice, privite si din perspectiva beneficiarului medierii, nu doar din cea a mediatorului.
In “Strategia privind medierea si dezvoltarea profesiei de mediator pentru 2008 – 2013” spuneati ca este un plan care nu va putea fi sustinut doar de catre Consiliul de Mediere. De cine sau de ce mai este nevoie pentru ca aceasta strategie sa isi atinga cea mai mare parte din obiectivele propuse?
Obiectivele propuse in acest document au rezultat dintr-un demers foarte stiintific fundamentat. S-a facut o analiza a nevoilor, in dialog cu mediatorii existenti in 2008, prin interviuri sau chestionare, prin discutii cu reprezentati ai asociatiilor profesionale. Strategia este rezultatul direct si nemijlocit al acestor nevoi identificate in dialog direct cu cei vizati de acest document. Au existat discutii si cu institutii publice, cu reprezentantii Ministerului Justitiei. Aceasta strategie si-a dovedit seriozitatea cu care a fost redactata, pentru ca daca o parcurgem in acest moment, vedem ca nu prea avem ce sa schimbam. Doar ca orice strategie are nevoie, periodic, sa fie evaluata. Sa vedem in ce masura s-au atins obiectivele propuse. O asemenea analiza ar arata ca anumite obiective au fost atinse, iar altele nu. Cel tarziu in 2013 trebuie sa vedem cat din obiectivele propuse in strategie s-au atins si sa se faca o analiza de nevoi, pentru o fina corelare a nevoilor mediatorilor si a beneficiarilor medierii in raport cu obiectivele. Aceasta cred ca este o obligatie a Consiliului de Mediere. In egala masura, asociatiile profesionale trebuie sa aiba un cuvant de spus si ar putea sa existe si o discutie mai ampla in cadrul profesiei.
In cadrul activitatii Fundatiei pentru Schimbari Democratice (FDC) predomina in prezent cursurile de formare de mediatori sau cele de perfectionare continua?
Din pacate, cele mai cerute sunt in continuare cele de formare initiala. Din pacate pentru noi ca formatori si pentru organizatie. A face doar cursuri de formare initiala este un fel de a bate pasul pe loc. Dorim sa facem mult mai mult. Sa facem si cursuri de formare continua, dar si practica pe diverse domenii. Activitatile Fundatiei pentru Schimbari Democratice au fost intotdeauna de pionierat. Am fost, suntem si vrem sa ramanem deschizatori de drumuri. Avem niste idei despre cum sa organizam practic activitatea de mediere pe niste domenii dedicate, dar, din pacate, in acest moment suntem sufocati de cereri de formare initiala. Nu putem sa nu onoram aceste cerinte, nu doar din motive financiare, ci si pentru ca este o nevoie a momentului, care nu cred ca va tine foarte mult. Ceea ce se cere este cresterea numarului de mediatori, proportional cu numarul estimat de solicitari din 2013 privind informarea despre mediere. In 2008 noi estimam ca avem nevoie de cel putin 8000 de mediatori autorizati, dintre care cel putin 3500 sa fie practicieni, pentru a avea un impact din punct de vedere al reducerii numarului de dosare in instantele de judecata cu 10-15 %. Acum, pe Tabloul mediatorilor, suntem la aproape jumatate din ceea ce ne-am propus.
Ce inseamna aceste cursuri de formare practica, la care Fundatia pentru Schimbari Democratice lucreaza?
Vrem sa cream un sistem de evaluare a mediatorilor autorizati, dupa care Fundatia pentru Schimbari Democratice sa le ofere posibilitatea unei perioade de practica, intre 6 luni si un an. In toata aceasta perioada in care se vor afla sub contract cu noi vor beneficia de inca una sau doua evaluari periodice si de un pachet de cursuri de pregatire continua, raportat la rezultatele acestor evaluari. Le vom face o oferta ce va cuprinde formatori din cadrul FDC, dar si colaboratori ai Fundatiei din alte organizatii, pentru cresterea nivelului pregatirii profesionale. Vorbim de pregatire practica, consiliere permanenta, formare si evaluare. La finalul contractului cei care au facut practica vor avea un document din partea evaluatorilor si formatorilor FDC, din care sa reiasa nivelul la care se afla si ce abilitati ar mai trebui dezvoltate. Vrem sa oferim un model despre cum s-ar putea organiza un mentorat, o stagiatura, la inceput de drum profesional pentru mediatori.
Aveti stabilit un numar anume de mediatori pe care sa-i includeti in aceste stagii?
Numarul optim este intre 6 si 10 persoane, pentru a le acorda atentia necesara. Asta va insemna si sa ne reducem mult activitatile de formare initiala. Va creste insa atractivitatea cursurilor oferite de FDC, pentru ca le legam de componenta practica. Ne-am fi dorit sa incepem aceste stagii din ianuarie, dar in martie 2013 vom avea o prima serie de evaluare si selectie a mediatorilor. Sistemul de evaluare, care nu este simplu de pus la punct, ar putea fi oferit si altor mediatori, care vor sa afle la ce nivel sunt si ce ar trebui sa-si dezvolte din punct de vedere al profesiei de mediator.
2013 poate fi considerat un an decisiv pentru profesia de mediator in Romania?
sa fie numit si asa. Anul 2013 poate sa fie o mare incercare pentru mediere, prin prevederile Legii 115/2012, prin trimiterea unui numar atat de mare de persoane in fata unor mediatori. Vom vedea daca modul in care acesti mediatori au fost pregatiti le asigura ingredientele necesare sa faca fata unei astfel de activitati, daca organizarea ca si corp profesional este una adecvata in raport cu asteptarile societatii. Daca se poate continua numai cu resurse private sustinerea medierii in Romania, daca sistemul juridic incepe sa inteleaga si sa perceapa un beneficiu din colaborarea cu mediatorii. Sunt multe paliere care vor fi afectate de ceea ce se va intampla din ianuarie 2013. Din toate aceste puncte de vedere putem spune ca este un an decisiv. Daca mergem bine pe directia asta si reusim sa facem fata acestui val si sa sustinem in continuare o crestere a medierii ca si concept la nivelul societatii atunci o sa apara cu certitudine noi modificari legislative si sisteme care vor incorpora medierea si activitatea mediatorului. Daca nu, o sa fim in situatia unui foarte puternic recul.