duminică, 13 noiembrie 2011

ÎNCREDEREA ÎN MEDIERE

              Încrederea este esenţială pentru mediere.  În timp ce literatura de specialitate in domeniul medierii subliniază importanţa  " construirii încrederii" şi "dezvoltarea raportului de încredere" există o lipsă de înţelegere a ceea  ce  generează în mod special încrederea în domeniul medierii.

În acest articol am încercat să identific şi analizez comportamente specifice, calităţile personale şi strategii care promova încrederea în domeniul medierii.  Înţelegerea subtilităţii a ceea ce de fapt generează încrederea în mediator, în procesul de mediere, este importantă în sprijinirea mediatorilor în încercarea lor de a crea un mediu de mediere care permite părţilor realizeze cele mai bune rezultate posibile.
Importanţa încrederii în mediere. Cuvântul cheie este  “încrederea”. Dictinarul explicativ al limbii române defineşte  încrederea  ca“ s.f. Acțiunea de a (se)  încrede și rezultatul ei; sentiment de siguranță față de cinstea, buna-credință sau sinceritate a
cuiva; credință. Expr. Om (sau persoană) de (mare) încredere = persoană căreia i se poate încredința orice secret, orice  misiune “
Astfel din momentul in care intră în substanţa unui conflict, mediatorii se luptă să câştige încrederea părţilor.
Pe tot parcursul medierii aceştia încearcă să construiască şi să menţină încrederea părţilor în procesul de mediere, în mediator. Astfel, când nivelul încrederii este mare, părţile sunt mai puţin defensive şi sunt mai doritoare să dezvăluie şi să impartăşească amănunte, informaţii cu cealaltă parte aflată la masa medierii, precum şi în sesiunea separată cu mediatorul – amănunte sau informaţii care pot fi cruciale pentru a ajunge la o soluţie mutual acceptată.
Cât este de importantă increderea în mediere ?   Consider că nici o altă calitate nu este mai importantă în procesul de mediere decât aceea de a putea să inspiri şi să construieşti încredere.
Încrederea în mediator
Mediatorul este figura centrală în procesul de mediere.  Fără mediator probabil părţile vor rămâne în litigiu sau, cel puţin în impas.  În schimb, alături de mediator părţile au speranţa de a ajunge la un acord sau rezoluţie
Rolul general al mediatorului este de a facilita împăcarea părţilor sau de a ajunge la o soluţie mutual acceptată.
Mediatorii au rolul de a facilita părţilor avansarea în rezolvarea disputei lor prin  acţiuni de ascultare, empatizare, recunoaştere, clarificare, probare ş.a.m.d.
Pentru ca părţile să fie deschise şi dispuse să apeleze şi să participe la procesul de mediere trebuie să perceapă persoana mediatorului ca fiind una de încredere. În majoritatea cazurilor părţile nu sunt familiare cu mediatorul; părţile şi mediatorul sunt străini.De obicei prima întâlnire cu mediatorul este fie întâlnirea preliminară, fie prima sesiune a medierii.  În aceste condiţii,  mediatorul trebuie să lucreze la stabilirea încrederii rapid.
Întrucât medierea este voluntară părţile variază în dorinţa lor de a avea încredere în mediator. De exemplu, părţile care au fost direcţionate către medierea poate fi suspicioase sau reticente  să aibă încredere în  mediator întrucât au senzaţia ca sunt obligate să participe la mediere.
Pe de altă parte parţile care au ales să participe la mediere vor fi receptive şi mai deschise în a avea încredere în mediator.
Însă, indiferent dacă părţile au dorinţa de a avea încredere este rolul mediatorului de a stabili încrederea acestora. Mediatorii cercetători şi specialişti au identificat următoarele
calităţile personale ale mediatorului la  fel de eficiente în promovarea  încrederii în mediator: empatia şi credibilitatea. Acestea le vom dezvolta succint mai jos.
Empatia. Empatia este capacitatea de a întelege şi de a împărtăşi sentimentele celuilalt. Capacitatea mediatorului de a empatiza cu părţile aflate în conflict a fost recunoscută ca fiind fundamentală în stabilirea încrederii în mediere. Aceasta, întrucât părţile litigante apelează la mediator pentru un conflict nerezolvat care le-a afectat într-un fel sau altul sentimentele, de aceea este important ca mediatorul să înţeleagă, să aprecieze şi să
recunoască sentimentele, temerile, nevoile şi îngrijorările părţilor.
Credibilitatea.Credibilitatea mediatorului este apreciată de unii mediatorii cercetători ca fiind de departe cea mai importantă calitate a mediatorului. Credibilitatea înseamnă încredere şi competenţă. Părţile consideră adesea un mediator credibil acela care demonstrează expertiză şi competenţa de a observa lucrurile în amănunt.
Astfel un mediator care este credibil, competent şi experimentat va avea mai degrabă capacitatea de a dobândi încrederea părţilor. Pe de altă parte, un mediator care nu are credibilitate şi competenţă va crea un sentiment de nesiguranţă părţilor, acestea punând la îndoială capacitatea mediatorului de a finaliza procesul de mediere.
Încrederea în mediere.Pe lângă faptul că părţile au încredere în mediator, ele trebuie să  aibă încredere şi în medierea însăşi. Deşi mediatorul acţionează ca un facilitator al medierii şi nu poate fi separat de aceasta este important ca părţile să aibă încredere că medierea este soluţia rezolvării conflictului lor.Încrederea în procesul medierii este generata
de două componente: credibilitate şi imparţialitate

Credibilitate procesul de mediere este un fapt esenţial şi ea poate rezulta din două surse: de la terţe persoane (mediator, avocaţi, experţi, alte persoane care au apelat la mediere) sau de la părţile în conflict.
În primul rând mediatorul, avocatul, expertul sau alte persoane care au apelat la mediere pot susţine şi recomanda procesul de mediere ca fiind cea mai eficientă metodă de rezolvare a conflictului. Această recomandare venită din partea unei terţe persoane poate conta foarte mult pentru părţile aflate în conflict în determinarea alegerii lor de a accepta medierea.În al doilea rând, credibilitatea vine şi din faptul înţelegerii de către părţi a ceea ce semnifică procesul de mediere. De cele mai multe ori părţile nu înţeleg ce semnifică întru totul procesul medierii, iar aici îi revine mediatorului rolul de a explica aceasta. De aceea, este aproape vital ca mediatorul să aloce timp să explice părţilor care este exact rolul mediere, a structurii procesului de mediere şi nu în ultimul rând al mediatorului.
De asemenea, este extrem de important ca mediatorul să explice părţilor că medierea este confidenţială. De altfel, confidenţialitatea medierii este un element primordial în construirea credibilităţii procesului de mediere.
Confidenţialitatea le creează părţilor siguranţa că în timpul medierii pot să se exprime liber şi onest într -un mediu protejat.
Imparţialitatea.Un proces de mediere imparţial facilitează dobândirea încrederii: părţile au nevoie să simtă că sunt tratate egal. De aceea este important ca mediatorul să depună eforturi pentru a asigura imparţialitatea medierii, întrucât o lipsă de imparţialitate poate duce la pierderea încrederii părţilor şi la eşecul procesului de mediere.
Concluzii Încrederea determină comportamentul părţilor raportat la mediere: încrederea ajută părţile să încerce soluţionarea conflictului ivit între ele, determină un comportament pozitiv faţă de reuşita procesului de mediere. De aceea este esenţial ca părţile să aibă încredere, scopul acestui articol fiind acela de a sublinia câteva aspecte importante de care trebuie să ţină seama mediatorul în eforturile sale de a căpăta încrederea părţilor în persoana sa şi a procesului de mediere.

Mediator - avocat Camelia Gabriela Iusco
Colegiul Mediatorilor din Regiunea de Nord-Vest