duminică, 18 august 2013

Medierea isi face loc in contractele bancare


Băncile vor rezolvarea pe cale amiabilă a conflictelor cu clienţii. Mai multe instituţii de creditare au introdus o clauză specială potrivit căreia, înainte de a ajunge în instanţă, părţile trebuie să încerce să rezolve conflictele pe cale amiabilă. Măsura este văzută de specialişti ca fiind una bună, doar că este greu de spus dacă băncile vor pierde procese importante în faţa clienţilor lor.
Dacă procedura medierii va fi aplicată corect, instanţele vor fi mai puţin aglomerate, iar procesele se vor desfăşura mult mai rapid şi mai uşor pentru fiecare dintre părţi.

"În momentul de faţă, instanţele de judecată sunt aglomerate de cauze care au ca substrat o problemă comercială şi în felul acesta, prin această instituţie a medierii, multe lucruri nu mai ajung în instanţă şi se rezolvă într-o primă fază printr-o discuţie mediată de un specialist în drept, care poate explica părţilor aflate în litigiu care sunt şansele să câştige sau nu un process în instanţă şi care are până la urmă dreptate într-un astfel de litigiu", spune analistul economic Cristian Păun.

Potrivit capital.ro, băncile care au introdus deja această clauză în contract sunt CEC Bank, UniCredit Ţiriac şi Volksbank. La polul opus se află Raiffeisen, BRD şi Bancpost care, deşi susţin căile alternative, nu au clauze dedicate şi nici nu intenţionează să le introducă în viitor.

O situaţie specială o are BCR, care prezintă o clauză generală ce include posibilitatea de a te adresa mediatorilor, însă precizează în mod explicit că aceasta „nu aduce atingere dreptului clientului de a iniţia acţiuni în justiţie împotriva băncii“.