marți, 28 ianuarie 2014

Procedura de restituire a sumelor achitate cu titlu de taxe judiciare de timbru

În Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 68 din data de 28 ianuarie 2014 a fost publicat Ordinul ministrului finanţelor publice şi ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 1918/2013 / 65/2014 pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor achitate cu titlu de taxe judiciare de timbru.

Fac obiectul procedurii sumele achitate de contribuabili, cu titlu de taxe judiciare de timbru, prevăzute de OUG nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, pentru care instanţele judecătoreşti competente, Ministerul Justiţiei sau Parchetul de pe lângă ICCJ au stabilit suma cuvenită a fi restituită la cererea solicitanţilor.

Stabilirea sumelor de restituit se face de către instanţa judecătorească competentă, iar compensarea şi/sau restituirea se fac/face de către organul fiscal competent din cota-parte a taxei care i se cuvine.

În vederea restituirii taxei de timbru, contribuabilul solicitant depune în cadrul termenului legal de prescripţie a dreptului de a cere restituirea, respectiv în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naştere dreptul la restituire, în original, la registratura unităţii administrativ-teritoriale, cererea de restituire soluţionată de instanţa judecătorească competentă. Pe cererea de restituire solicitantul înscrie numele şi prenumele/denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, modalitatea de restituire a banilor: în contul bancar, în numerar sau prin mandat poştal, după caz, şi ataşează documentul de plată al taxei judiciare de timbru.

În cazul solicitanţilor persoane juridice, restituirea sumelor cuvenite se efectuează numai prin decontare bancară, în contul indicat prin cererea de restituire, iar în cazul solicitanţilor persoane fizice, restituirea se va efectua fie în contul bancar indicat prin cererea de restituire, fie în numerar, pentru sume aprobate de instanţa judecătorească mai mici de 500 lei, fie prin mandat poştal.

În termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, organul fiscal local transmite organului fiscal competent din subordinea ANAF, cererea solicitantului, decizia instanţei judecătoreşti competente şi documentul de plată a taxei judiciare de timbru, în copie, precum şi certificarea faptului că suma în cauză a fost încasată şi nu a mai fost restituită, în original.

Certificarea operaţiunii de plată a taxei judiciare de timbru se efectuează de către organul fiscal local, prin formularul “Adresa de confirmare a sumei achitate cu titlu de taxă judiciară de timbru cuvenită bugetului de stat”.

Actul normativ reglementează în detaliu:
- procedura de restituire a cotei-părţi din taxa judiciară de timbru care se face venit al bugetului local;
- procedura de restituire a cotei-părţi din taxa judiciară de timbru care se face venit al bugetului de stat.

Sursa: Juridice.ro