„Pentru
cazul Ciomu, instanţa a stabilit despăgubiri de 400.000 de euro. Pentru mine
sau pentru tine?...
Acest articol se adresează tuturor potenţialilor pacienţi, care pot fi subiectul unui malpraxis.
Acest articol se adresează tuturor potenţialilor pacienţi, care pot fi subiectul unui malpraxis.
Aşa
că, până vedem cum va arăta proiectul de lege al Ministerului Sănătăţii în
materia malpraxisului, care sper să nu
mai întârzie mult, ideile de baza ar cam fi cele discutate în cadrul
conferinţei "Legea115/2012 - Medierea în cazurile de malpraxis
medical", organizată de „Asociaţia O şansă pentru viitor”, în data de 18 mai 2013, la care au
participat reprezentanţi ai Ministerului, ai medicilor, ai pacienţilor şi
asiguratorilor, mediatori şi alte persoane interesate de subiect.
Potrivit
reprezentanţilor Ministerului Sănătăţii, ideea acestui proiect a pornit de la
situaţia de blocaj în care se află la acest moment sistemul de sănătate în ceea
ce priveşte despăgubirea pacienţilor care au suferit un prejudiciu ca urmare a
unui caz de malpraxis medical.
Ca
o observaţie generală, instanţele de judecată pronunţă soluţii prin care obligă
medicul sau instituţia sanitară să plătească despăgubiri de sute de mii de
euro. Problema nu o reprezintă neapărat cuantumul despăgubirilor, cât faptul
că instituţiile sanitare şi medicii nu au posibilitatea să plătească aceste
sume exorbitante, iar asiguratorii nu vor să plătească sumele obţinute cu titlu
de daune morale.
Prin proiectul propus
de Ministerul Sănătăţii aceste probleme urmează să dispară, pentru că
înainte de a se adresa instanţei, pacienţii
vor fi obligaţi să sesizeze instituţia medicală în cadrul căreia a fost efectuat
actul medical care a cauzat prejudiciul şi să participe la o negociere directă
pacient, medic, asigurator, în prezenţa unui expert în domeniul medical (modalitatea
concretă de desemnare a acestor experţi încă nu a fost stabilită). Experţii
au rolul de a emite o opinie de specialitate cu privire la existenţa cazului de
malpraxis şi de a oferi părţilor lămuririle necesare în vederea soluţionării
amiabile a litigiului. Pacienţii vor putea de asemenea să aducă la masa
negocierilor experţi desemnaţi de ei. De asemenea, spitalul va fi obligat prin
lege să pună la dispoziţia pacientului şi asiguratorului toate documentele
medicale care au legătură cu acel caz de malpraxis. Astfel, părţile vor
putea să estimeze riscul, şansele de câştig în eventualitatea unui proces în
instanţă şi, prin urmare, vor avea o viziune în perspectivă a limitelor
procesului de negociere. Prezenţa celor trei părţi la negociere va permite
pacienţilor să afle poziţia asiguratorului şi a medicului, a disponibilităţilor
financiare şi a plafonului maxim, pe care aceştia ar fi dispuşi să îl
plătească.
Proiectul prevede
obligaţia tuturor lucrătorilor din sistemul medical de a se asigura pentru
răspundere profesională, indiferent dacă se află sau nu înregistraţi la Casa de
Asigurări de Sănătate. Asiguratorii vor fi obligaţi să acopere şi daunele morale, care
vor fi plafonate la un nivel care să asigure plata efectivă a acestora, spre
deosebire de situaţia actuală când asiguratorii acoperă doar daunele materiale,
aspect care generează atât frustrarea medicului culpabil, cât şi a pacientului.
În strânsă legătură cu obligaţia de asigurare a tuturor lucrătorilor în
sistemul medical, proiectul va clarifica atribuţiile şi responsabilităţile
tuturor persoanelor şi entităţilor care îşi desfăşoară activitatea în acest
domeniu (manageri, spital, medic, etc.). În practică, o serie de conflicte din
sistemul medical apar ca urmare a faptului că medicul nu informează corect
pacientul cu privire la drepturile pe care le are, riscurile şi importanţa
actului medical pe care urmează să îl desfăşoare.
Prin
acest proiect vor fi clarificate atât responsabilităţile medicului cât şi
responsabilităţile pacientului în ceea ce priveşte informarea asupra acestor
aspecte. În ceea ce priveşte costurile acestei proceduri, Ministerul Sănătăţii
are în vedere ca toate costurile legate de negociere, experţi, etc. să fie
suportate de asiguratori. Din modul de elaborare a noii proceduri, rezultă că
aceasta este o negociere amiabilă asistată de un expert. Prin urmare, prezenţa
unui mediator nu este în sine exclusă, fiind posibilă medierea conflictului
după existenţa unor prime discuţii între părţi, în prezenţa unui expert. Medierea intervine în acele domenii în care
părţile nu pot negocia singure.
Coroborând dispoziţiile
art. 60¹ din Legea 192/2006 modificată prin Legea 115/2012 şi OUG 90/2012 cu
dispoziţiile pe care le va cuprinde proiectul propus de Ministerul Sănătăţii,
pacientul, asiguratorul şi medicul, vor parcurge, în ordine, următorii paşi:
1.
Persoana prejudiciată se va adresa instituţiei sanitare în care a avut loc
actul medical care a generat prejudiciul;
2.
Părţile vor încerca o soluţionare a conflictului prin negociere directă, în
prezenţa unui expert;
3.
Dacă soluţionarea conflictului prin negociere directă va eşua, pacientul sau
persoana prejudiciată, înainte de a sesiza instanţa de judecată, va trebui să
se adreseze unui mediator pentru a încerca soluţionarea prin mediere a
conflictului (în temeiul art. 60¹ din Legea 192/2006);
4.
Dacă medierea eşuează, pacientul sau persoana prejudiciată se va putea adresa
instanţei de judecată. În ceea ce mă priveşte, mă bucur să văd că Ministerul
Sănătăţii promovează soluţionarea amiabilă a conflictelor medicale, într-un
cadru confidenţial, conflicte care odată ajunse în instanţă devin extrem de
mediatizate şi generează grave prejudicii de imagine tuturor părţilor implicate
şi sistemului medical în ansamblu.
Prin
medierea conflictelor medicale este restabilită nu doar încrederea persoanei
prejudiciate în medicul sau instituţia responsabilă, cât şi încrederea acesteia
în sistemul medical” – Alina Gorghiu, adevarul.ro.