Orice mediator autorizat din Romania are conform Legii nr. 192/2006 competenta de a media orice tip de dispute/litigii și implicit, de a media în domeniul protecției consumatorilor.
Medierea este principala procedura SAL din Romania iar profesioniștii domeniului, certificați după cele mai bune standarde UE în domeniul rezolvării alternative, pe cale amiabilă a conflictelor, sunt profesioniștii cu cea mai largă acoperire și cea mai vastă expertiză în rândul practicienilor SAL din Romania. La acest moment există o evidenta unică a formelor de exercitare a profesiei de mediator, din anul 2008 acestea fiind înregistrate într-un registru special. Responsabilitatea certificării acestor entități SAL existente îi revine din anul 2008 Consiliului de mediere, organism de control și reglementare în domeniu.
În cadrul Consiliului de Mediere funcționează un departament specializat denumit “Departamentul SAL-SOL”, fiind înființat un registru specializat pe acest domeniu.
Consiliul de mediere în baza Legii nr. 192/2006 coroborat cu pct. 15, pct.19 și pct.24 din Directiva 2013/11/UE a Parlamentului European și a Consiliului, reprezintă autoritatea publică centrală în domeniul metodelor alternative de soluționare a conflictelor și pe cale de consecință și în materie de consum.
Consiliul de mediere autorizează profesioniștii în domeniu și reglementează activitatea acestora, aceștia îndeplinind condițiile de certificare SAL.
Astfel, propunerea dumneavoastră de proiect legislativ transmisă Consiliului nu corespunde cadrului general impus de Directiva 2013/11/UE a Parlamentului European și a Consiliului și considerăm că instituția dumneavoastră nu îndeplinește condițiile menționate în pct. 37 cu privire la cerințele de calitate în cazul procedurilor SAL, expertiza în domeniul soluționării alternative a litigiilor în înțelesul reglementărilor europene, bunele practici în domeniu, recunoașterea națională și internaționala în domeniul Alternative Dispute Resolution, procedurile de lucru, profesioniștii existenți în domeniului rezolvării alternative a disputelor (SAL) precum și principiile de desfășurare a activității (expertiza, independența, imparțialitate).
În conformitate cu principiile Recomandării Comisiei din 4 aprilie 2001, cu privire la principiile aplicabile organelor extrajudiciare însărcinate cu soluționarea consensuală a litigiilor consumatorilor, principii transpuse în mod expres în Directiva 2013/11/UE a Parlamentului European și a Consiliului, imparțialitatea trebuie să fie garantată prin următoarele măsuri cu privire la responsabilii procedurii:
- Să fie numiți pe o durată fixă de timp pe parcursul căreia nu pot fi destituiți fără just motiv;
- Să nu fie în conflict de interese presupus sau real cu una din cele doua părți;
- Să furnizeze celor două parți informații cu privire la imparțialitatea și competența lor înainte de începerea procedurii.
Întrucât ANPC este un organism de control și sancționare, conform pct. 17 din Directiva, procedurile interne de instrumentare a reclamațiilor în cadrul ANPC pot constitui un mijloc eficace de soluționare a litigiilor în materie de consum DOAR într-o etapă “timpurie”.
Considerăm că nicio structură înființata în cadrul instituției denumită Autoritatea Naționala Pentru Protecția Consumatorilor nu poate fi imparțială în cadrul unor proceduri SAL date fiind denumirea și atribuțiile ANPC, acest lucru fiind în măsura a institui un regim nefavorabil comercianților, regim care depășește cerințele atingerii obiectivelor Directivei.
Dr. Zeno Șuștac
Vicepreședinte Consiliul de Mediere