joi, 12 decembrie 2013

Pozitia Consiliului de mediere cu privire la intocmirea unui „tablou al mediatorilor” in domeniul protectiei consumatorilor

Precizari pentru consumatorii serviciului de mediere:
Consiliul de mediere nu sustine un astfel de demers care se afla in evidenta contraditie cu prevederile legii nr. 192/2006, lege cadru in domeniul medierii. Conform  art. 12 alin. 1 din lege,Mediatorii autorizaţi sunt înscrişi în Tabloul mediatorilor, întocmit de Consiliul de mediere şi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.”
Conform legii singurul organism care are atributia de a intocmi Tabloul Mediatorilor este  Consiliul de mediere. Nici o alta autoritate, cu atat mai putin un ONG, nu  poate  intocmi un tablou al mediatorilor paralel. Singura autoritate din Romania indrituita sa foloseasca denumirea„tabloul mediatorilor” este Consiliul de Mediere, marca „tabloul mediatorilor” fiind inregistrata la OSIM de CM.
Intocmirea Tabloului Mediatorilor Recomandati de A.N.P.C.P.P.S. Romania – InfoCons”incalca principiile statuate de legea medierii, inclinand balanta in orice disputa in favoarea consumatorilor si afectand principiile neutralitatii si impartialitatii in astfel de neintelegeri.
Toti mediatorii autorizati din Romania, inscrisi in Tabloul Mediatorilor intocmit de CM, au dreptul si expertiza conform legii de a media orice tip de disputa, inclusiv in domeniul protectiei consumatorilor, legea nr. 192/2006 facand trimiteri clare in acest sens. De precizat si faptul ca in Romania, tipul de mediere aplicat este cel facilitativ si nu cel evaluativ iar specializarile mediatorilor pe domenii sunt un atribut care cade in competenta exclusiva aCM, conform competentelor  sale. Nicio alta institutie sau organizatie nu este abilitata sa intocmeasca liste pe domenii de competenta pentru mediatori. Un astfel de demers, pe langa faptul ca incalca prevederile legale in domeniul medierii, induce in randul publicului larg ideea unei false expertize, incurajand concurenta neloiala.
In baza acestor considerente, Consiliul de Mediere va notifica cu privire la aspectele precizate A.N.P.C.P.P.S.R solicitandu-i conformarea la normele legale incidente in domeniu.

miercuri, 11 decembrie 2013

Precizari cu privire la Tabloul Mediatorilor Autorizaţi – actualizat pentru publicarea în Monitorul Oficial al României


Stimati mediatori,

Analizand mesajele pe care am inceput sa le primim de la dumneavoastra privind datele din Tablou, facem urmatoarele precizari:
-          In mesajul nostru am facut referire doar la eventualele erori de redactare sau de neconformitate cu datele comunicate de dumneavoastră in dosarul de autorizare depus la Registratura Consiliului, care pot fi rectificate in timp scurt, in asa fel incat sa fim in masura sa publicam TM-ul in MOF, incepand cu data de 16.12.2013.
-           Daca insa solicitarea dumneavoastra face referire la modificarea unor date din Tablou (adresa sediu profesional, nume mediator, date de contact, adeverinta de membru intr-o asociatie profesionala etc), va rugam sa respectati procedura in vigoare, expediind la Consiliu (prin fax, e-mail, curier, posta sau personal) o Cerere in acest sens, insotita de:
-       Declaratia pe propria raspundere (Anexa 2A) in care apar noile date si va dati acordul pentru publicarea lor si
-       Documentele din care rezulta aceasta modificare (ex. adeverinta de membru intr-o Asociatie profesionala, in cazul in care v-ati schimbat asociatia).
In acesta situatie Cerere dumneavoastra va fi operata in termenul legal de 30 de zile de la data inregistrarii solicitarii la registratura Consiliului.

Cu aceasta ocazie dorim sa reamintim si faptul ca sunt mediatori autorizati incepand cu sedinta CM din  25.02.2012, care au depasit termenul de un an de la autorizare si nu au transmis inca  la Consiliu dovadaînregistrarii în evidenţele fiscale a activităţii de mediere şi a formei de exercitare a profesiei de mediator, CIF – original sau copie, asa cum s-au obligat prin Declaratia pe proprie raspundere depusa la solicitarea autorizarii (Anexa 2B pct. a.).

Cornel Pavel-Director executiv

marți, 10 decembrie 2013

Tabloul mediatorilor autorizati vs Tabloul mediatorilor recomandati

Stimati colegi, circula un  e-mail trimis de la ANPCPPS ( Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania – InfoCons) - o asociatie ca multe  altele din aceasta tara fara nici o legatura cu ANPC-ul ( Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor), cu acest continut.

Aceasta asociatie non-profit ofera “posibilitatea” mediatorilor de a aparea in tabloul mediatorilor recomandati de aceasta in domeniul protectiei consumatorului,  conditionand apartitia in acest tablou de indeplinirea a doua  “conditiile” cumulative:
-          autorizarea ca mediator in conditiile legii 192/2006,
-          absolvirea unui curs vocational in domeniul protectiei consumatorului.

Din informatiile detinute acest curs vocational este intocmit tocmai de A.N.P.C.P.P.S. Romania – InfoCons, sub egida Federatiei Asociatiilor de Consumatori.

Reamintesc ca pentru a media un conflict cu privire la protectia consumatorilor NU este nevoie de nici un fel de curs vocational suplimentar, fiind suficienta  autorizarea obtinuta in conditiile Legii 192/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

Mai mult decat atat, in domeniul protectiei consumatorului este obligatorie informarea prealabila cu privire la mediere si avantajele ei.

Singurul tablou recunoscut de Consiliul de Mediere este cel de aici.

In urma nenumaratelor sesizari ajunse la Consiliul de Mediere, am convingerea ca va exista un punct de vedere oficial cu privire la acest aspect si ca vor lua masuri in consecinta.

Acesta este raspunsul primit personal de la A.N.P.C.P.P.S. Romania – InfoCons la e-mailul meu.





luni, 9 decembrie 2013

Procedura de informare, finalizată prin certificatul de informare, trebuie să rămână în competenţa mediatorului, magistratul urmând să informeze părţile doar cu privire la existenţa procedurii alternative, îndrumandu-le către mediator pentru realizarea tuturor etapelor de mediere

Potrivit Minutei din data de 02 decembrie 2013  a Comisiei de lucru a CSM nr. 1 - Independenta si responsabilizarea justitiei, eficientizarea activitatii acesteia si cresterea performantei juiciare, integritatea si transparenta sistemului judiciar: "procedura de informare, finalizată prin certificatul de informare, trebuie să rămână în competenţa mediatorului, magistratul urmând să informeze părţile doar cu privire la existenţa procedurii alternative, îndrumandu-le către mediator pentru realizarea tuturor etapelor de mediere (inclusiv, deci, procedura de informare astfel cum este reglementată în legea specială).

Soluţia Comisiei nr. 1 care va fi transmisă Plenului CSM împreună cu Nota DLDC cu privire la opiniile exprimate de judecători asupra ppunctului 4 al Legii nr. 214/2013, care compeltează art. 2 din Legea nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator.



Minuta comisiei din 2 dec.2013 - pct. 9
Plen CSM - Ordinea de zi (10.12.2013) - pct. 24

CSM a stabilit cum se face informarea pt mediere


Cu privire la modul in care se face informarea cu privire la mediere, la solicitarea Consiliului de Mediere si Uniunii Centrelor de Mediere din Romania cu privire la modificarile art. 2 din Legea medierii aduse prin pct.4 din Legea 214/2013, Plenul CSM a decis azi (pct.24) urmatoarele – cu mentiunea ca incadrarile juridice imi apartin:
- magistratul are indatorirea de a informa partile cu privire la existenta medierii ca procedura alternativa procesului judiciar si le va indruma catre mediator (conform art. 2 alin.1 ind.3 coroborat cu art. 6 Legea 192/2006 si art. 21 C.proc.civ);
- mediatorul este cel care urmeaza a realiza toate etapele de mediere, inclusiv procedura de informare finalizata prin certificatul de informare privind medierea (art. 2 alin 1 ind.1 din Legea medierii).

sâmbătă, 7 decembrie 2013

Imbunătățirea cadrului legislativ în domeniul medierii - prioritatea Consiliului de Mediere in 2014

Zeno Sustac, vicepresedintele Consiliului de Mediere a declarat ca anul 2013 a fost un an tumultos, plin de incercari si asteptari, simtindu-se totusi la nivel national o crestere moderata a folosirii medierii in rezolvarea disputelor. Cu toate acestea, cea mai mare realizare a fost recunoasterea rolului medierii in Romania de catre cele mai importante institutii ale statului - Presedentie si Guvern.

Relatiile cu alte profesii liberale s-au intensificat si datorita prezentei Consiliului de Mediere in UPRL. 

In opinia domnului Sustac, avocatul este un colaborator si, in niciun caz, un competitor al mediatorului. 

Pentru 2014 Consiliul de Mediere si-a propus sa incheie o serie de protocoale cu institutiile din domeniul justitiei, sa promoveze in continuare institutia medierii prin desfasurarea in mass-media a unor campanii de informare cu privire la mediere si sa imbunatateasca cadrul legislativ in acest domeniu, aceasta din urma fiind prioritatea nr. 1 a Consiliului.

Domnul Sustac ramane consecvent sustinerii ideei de introducere a unui examen national de admitere in profesie, urmand a accede in mediere doar cei care reusesc sa convinga ca se identifica cu medierea si profesia de mediator.

vineri, 6 decembrie 2013

Tabloul Mediatorilor Autorizaţi – actualizat pentru publicarea în Monitorul Oficial al României

Consiliul de Mediere informeaza mediatorii ca Tabloul Mediatorilor Autorizati a fost finalizat pentru publicarea în Monitorul Oficial al României, conform Hotarârii Consiliului de Mediere (CM) în sedinta din 23.11.2013.

Proiectul, ataşat acestui anunţ, este actualizat cu mediatorii autorizaţi, inclusiv cu cei aprobaţi în şedinţa CM din 26.10.2013, şi poate fi vizualizat pe site-ul CM - www.cmediere.ro până la 13.12.2013 pentru confirmarea finală de către dumneavoastră, ca beneficiari.
Ca urmare, înainte de „bun de tipar", va adresăm rugămintea să-l consultaţi şi să semnalaţi la adresa de e-mailsecretariat@cmediere.ro, dacă e cazul, eventualele erori de redactare sau de neconformitate cu datele comunicate de dumneavoastră.

Referinţe

marți, 3 decembrie 2013

Medierea – intr-o abordare psihologică

Parafranzandu-l pe Descartes, spunem: “Comunic, deci exist”, dar imediat apare corolarul: “Comunic, deci poate aparea o disputa”.

                            
Medierea, din punct de vedere psihologic, este acel proces in care, intre doua personaje aflate in conflict, se interpune un al treilea, neimplicat emotional, cu intentia declarata de a le ajuta sa solutioneze conflictul.

Personajele implicate in conflict pot sa fie mai aproape sau mai departe emotional de conflict. Daca sunt persoane fizice, emotiile pot fi foarte puternice: ura, furie, teama, vinovatie, resentimente in general. Cu toate acestea, simpla lor prezenta in biroul mediatorului denota faptul ca au dorinta de a solutiona conflictul, chiar daca aceasta nu este inca in planul mental constient.

Persoanele juridice sunt reprezentate de persoane care joaca roluri antagoniste, dar intensitatea emotiilor este mai scazuta pentru ca de obicei sunt implicate mai mult prestigiul institutiilor sau zona financiara.Mediatorul trebuie sa aiba in panoplia sa arme precum: echilibru, calm, forta psihica, abilitati de comunicare, de gestionare a situatiilor dificile, reactii rapide, inteligenta si onestitate.

 A rupe bariera dintre parti si a crea o punte de comunicare necesita din partea mediatorului o fina cunoastere a naturii umane si aici intra in scena psihologia. Mediatorul este cel care gestioneaza dinamica grupului, observa si cauta sa transforme relatiile tensionate in relatii neutre sau chiar cordiale, odata ce releva si pozitioneaza pe un palier superior interesul comun al partilor.

Mediatorul este “mana de fier in manusa de catifea”. Fermitatea si abilitatea cu care mediatorul conduce procesul sunt printre cei mai importanti factori de care depinde succesul acestuia.

Regula “Asculta de doua ori mai mult decat vorbeste” se aplica si aici, poate chiar cu un accent sporit pe ascultare. Mediatorul asculta activ si echilibrat partile, misiunea lui fiind una dubla: de a intelege cauza conflictului si mai ales punctul de intersectie al intereselor partilor, cat si de a face partile sa se auda si inteleaga reciproc. Dificila misiune atunci cand emotiile sunt in control.

De aceea, mediatorul neutralizeaza emotiile, sau acolo unde este posibil, le da o coloratura pozitiva, si restructureaza afirmatiile partilor prin reformulare, parafrazare, pozitivare si alte tehnici de comunicare, astfel incat acolo unde inainte era un “Nu” sa apara un “Poate” sau chiar un”Da”.

Fiecare dintre personaje are in mediere sansa de a asculta direct parerea celuilalt si ce este si mai important, efectele pe care situatia o are asupra lui. Are sansa sa realizeze ca cel din fata lui este tot o persoana, din fericire, diferita, si ca a fi diferit nu inseamna a fi automat ostil, dusman. Realizeaza ca emotiile negative, neacceptarea si intoleranta pun un paravan in comunicare si ratiunea nu se mai poate face auzita.

Cand spiritele se linistesc, solutiile incep sa apara. Negocierea inceputa pe pozitii de forta devine o joaca in care amandoi pot castiga, solutia medierii find una de tip castig – castig. Mediatorul este martorul transformarii conflictului in acord, acesta fiind finalul fericit al povestii.

Concluzie
Medierea este o provocare psihologica. Trebuie sa asculti, sa intelegi, sa tolerezi, sa accepti. Trebuie sa iti sustii interesele, cu asertivitate, fara sa lezezi drepturile, demnitatea si libertatea celui din fata ta. Trebuie sa inveti sa traiesti in comunitate, acolo unde granita dintre “eu” si “ceilalti” devine adesea zona de conflict dar care in aceeasi masura este necesara pentru implinirea nevoilor noastre de fiinte sociale.


Material preluat de pe juridice.ro

In Franta, medierea ar putea deveni noua ramura de drept - dreptul medierii

In Franta, este in faza de test medierea obligatorie, cu aplicabilitate limitata la domeniul familial si doar in doua jurisdictii – Bordeaux si Arras, urmatorul domeniu care ar putea experimenta medierea obligatorie este dreptul muncii, mai precis in cazul concedierilor din societatile in buna stare (proiect de lege a fost initiat in acest sens in luna iulie).

Agnes Tavel, avocata colaboratoare a portalului juridic Village de la Justice, delegata institutionala a Camerei profesionale de mediere si negociere pe langa Ministerul Justitiei si Parlament spune: Interventia tertilor moralizatori, purtatori de cuvant si decidenti in locul protagonistilor diferendelor nu mai este o regula de cativa ani incoace. Justitiabilul are la dispozitie cel putin un alt procedeu pentru a iesi din fagasul relational pe care este impins. Ideea este aceeasi, cu siguranta, aceea de a apela la un tert. Dar acest tert nu mai este un decident. Acesta ar trebui sa stie sa-i ajute pe justitiabili sa gaseasca solutia cea mai potrivita. Brusc, justitiabilul nu mai este justitiabil, pentru ca solutia nu mai este judiciara. Acest stravechi sistem de gestiune prin proceduri apare de acum ca prea costisitor”

”In caz de dezacord al parintilor asupra exercitiului autoritatii parentale, judecatorul poate sa le impuna sa apeleze la un mediator”, conform art 373-2-10 din Codul Civil francez. Decizia instantei de a impune partilor medierea inaintea unei infatisari, sunt stabilite printr-un decret din 2010.

„Pentru ca lucrurile sa functioneze, mediatorul trebuie sa fie un profesionist care sa aduca partile la un acord”. 

Cum se pozitioneaza avocatii fata de aceasta disciplina si probabil, viitoare ramura de drept (dreptul medierii)?
"Profesionisti ai interpretarii textelor, juristii nu stiu deocamdata cum sa intervina in arta care le-a construit reputatia: retorica. Ei nu stiu sa aduca pacea si totusi, nu acesta era miezul acestei meserii? Avocatii sunt nefericitii mostenitori ai acestei derive a incercarii de calmare prin cuvinte: ei au invatat sa cultive sofistica, ba chiar eristica, in loc sa practice retorica, aceasta cautare a intelepciunii, a distantarii fata de evenimente pentru a reflecta asupra lor si a lua decizii cu tot calmul necesar”.


Du droit de la médiation au droit à la médiation. Par Agnès Tavel, Avocat

Gyorgy Frunda, consilier onorific al primului ministru - Una dintre puterile institutiei mediatorului este independenta

Intr-un interviu acordat medierenet.ro Gyorgy Frunda a declarat ca: „medierea este o institutie complet noua, necunoscuta pina acum in viata juristilor din Romania. Este o deschidere pentru o rezolvare amiabila a situatiilor conflictuale, care pentru omul in proces, care traieste o stare tensionata, de incertitudine,  este benefica”.

Acesta considera ca medierea va deveni eficienta cand cetatenii vor cunoaste legea, cand instantele judecatoresti  vor folosi aceasta procedura; succesul acestei noi institutii depinde si de calitatea, pregatirea si competentele mediatorilor.

„Eu cred ca mediatorii ar trebui sa aibe toti pregatire juridica. O sa vedeti, prezic acum, ca aceia care au pregatire juridica, cei care cunosc procedurile penale si civile, care stiu, care au aparut in fata unei instante si care au avut cauze civile sau penale vor rezolva mult mai usor aceste dosare de mediere decat cei care, ca sa dau un exemplu, sunt ingineri sau nu cunosc aceste proceduri”.

Aceste spune ca deja sunt foarte multi mediatori la nivel national!!!

            "Institutia medierii nu poate fi sustinuta financiar de stat, pentru ca nu este parte a sistemului juridic din Romania".

Gyorgy Frunda vede mediatorul ca fiind  un om de o moralitate impecabila, cu o recunoastere sociala mare, in care ambele parti pot avea incredere. "Viitorul institutiei medierii depinde si de calitatea mediatorului. In primul rand de calitatea mediatorului, de omul mediator. La el este cheia succesului institutiei medierii".


luni, 2 decembrie 2013

Mi-as dori ca în anul ce vine să se finalizeze această sarabandă de reglemetări în domeniul medierii, pentru ca noi să reușim să ne stabilizăm

Interviu cu Dorin Valeriu Bădulescu, președintele Consiliului de Mediere

Cum a fost, din punctul dumneavoastră de vedere, anul 2013 pentru medierea din România? Un an agitat, dacă ne referim la modificările legislative, datele de intrare în vigoare a modificărilor de norme, ”surprizele” pe care le-am avut și ”luptele” pe care le-am dat, pana la urmă, pentru a ne impune ca o profesie demnă pe piața din România. Cred că suntem pe cale să reușim asta și dovadă este faptul că la Conferința Națională a Mediatorilor am primit numai mesaje pozitive, de încurajare și de parteneriat. Chiar dacă mai există anumite asperități, acestea se vor regla cu siguranță prin protocoalele bilaterale de colaborare cu celelalte profesii, printr-un mod de comunicare mai transparent al Consiliului de Mediere, dar și prin calitatea serviciilor pe care le prestăm. Ne-am asumat rolul de motor al schimbării de mentalitate, de la una conflictuală la o mentalitate îndreptată spre dialog și cooperare, însă e important să ne autoanalizăm pe noi în primul rând. Ca indivizi și, apoi, ca mediatori. Nu putem avea pretenția să schimbăm ceva dacă nu ne schimbăm întâi noi mentalitatea. Conferința Națională este dovada că acest corp profesional, cu toate problemele pe care le are, cu toate zbaterile, fericirile, dar și neîmplinirile, este un corp unit, în care toți tragem la același capăt de ață și încercăm să ducem lucruile cât se poate de bine mai departe.

Ce obiective și-a stabilit Consiliul de Mediere în ceea ce privește îmbunătățirea calității profesioniștilor care practică medierea?
Creșterea calității actului profesional este un obiectiv major și acest lucru se poate face, pe de-o parte prin discuții, mese rotunde, conferințe în care să împărtășim din experiențele avute. Pe de altă parte, este greu de spus dacă ar trebui să apară noi reglemetări în ceea ce privește actul profesional, dar, cu siguranță, acolo unde se greșește, Comisia de Disciplină va acționa. Nu știu în ce mod va acționa, dar este bine ca, atunci când suntem pasibili să facem erori sau întâmpinăm probleme în actul de mediere, să ne consultăm cu un coleg cu mai multă experiență, decât să greșim și să lăsăm o impresie eronată în piață.
Cum anticipați că va fi anul 2014 pentru mediatorii din România?
Mi-as dori ca în anul ce vine să se finalizeze această sarabandă de reglemetări în domeniul medierii, pentru ca noi să reușim să ne stabilizăm ca și corp profesional. Suntem cel mai important corp profesional de mediatori din Europa, numeric vorbind, și trebuie să fim și cel mai important din punct de vedere calitativ. Trebuie să fim primii și în ceea ce privește calitatea actului de mediere.


Puteti citi interviul complet aici Interviu Dorin Badulescu

duminică, 1 decembrie 2013

Exista branding in mediere?

Unul din workshop-urile prezentate la Conferință Nationala a Mediatorilor a fost sustinut de Dorin Badulescu, presedintele Consiliului de Mediere, intitulat "Personal branding in mediere", avand-o ca invitata si pe Cecicia Caragea

La intrebarea "Ce este brandingul in mediere?, aceasta a raspuns  Brandingul este ceea ce cred consumatorii, publicul, ca ar fi medierea. Brandingul nu este sigla nu sunt rollup-urile, nu este in mapa, nu este o mapa, nu este un spot dupa parerea mea. Brandul este ceea ce cred oamenii, care la un moment dat ar putea avea nevoie de mediere. Ei stiu ce este medierea? Acela este brandul. Acela cred ca este revelatorul unui brand si tocmai acest lucru l-am spus la inceput, dar probabil nu l-am spus suficient de clar: toate eforturile de promovare pe care le face Consiliul de Mediere sunt extrem de utile, tocmai pentru a familiariza publicul cu conceptul de mediere, cu institutia medierii cu faptul ca exista aceasta posibilitate de rezolvare a conflictelor, cum s-au schimbat lucrurile de la 1 august si asa mai departe. Dar acum intervine si efortul pe care-l face fiecare personal".

La intrebarea "medierea branduieste mediatorii sau mediatorii branduiesc medierea?”, răspunsul a  fost “Lucrurile sunt legate, conteaza si efortul personal pe care-l face fiecare mediator, evident si el ajuta in general la promovarea conceptului de mediere, dar isi ajuta si propriul cabinet si propriul nume, propriul birou de mediator, iar Consiliul de Mediere si forul superior al mediatorilor din Romania, promoveaza conceptul de mediere, tocmai ca sa le fie mai usor mediatorilor atunci cand vor sa se promoveze pe ei insisi.”

Ce este un brandAvem un produs, foarte probabil asemanator altora de pe piata. Ca sa-l facem pe client sa aleaga produsul nostru, nu pe cel al concurentei, trebuie sa-l diferentiem. Cum facem acest lucru? Simplu: studiem atent oferta de produse similare si vedem cu ce este mai bun produsul nostru fata de celelalte. In acest moment am identificat avantajele competitive, pe care va trebui sa stim bine cum sa le prezentam clientului. 

In mediere NU putem vorbi de BRAND!  In nicio alta profesie independenta nu exista notiunea de brand  ca si imagine!


 Medierea, in spectrul profesiilor liberale, oferă un produs unic neavand concurenti cu servicii foarte asemanatoare pentru care s-ar impune o diferentiere prin brand (instantele judecatoresti si arbitrale). Putem vorbi de o marca/sigla a institutiei Consiliului de Mediere, de sloganuri precum cele folosite (medierea este un drept, medierea - un bun national), putem vorbi de servicii profesionale si de calitatea actului de mediere, de notorietate, incredere, reputatie, recunoastere, dar acestea nu pot fi confundate/asimilate cu notiunea de brand, nici prin raportare la ceilalti colegi din breasla! 

"Ceea ce cred consumatorii/publicul ca ar fi medierea" nu este branding, ci reprezintă încrederea acestora in mediere ca alternativa la instantele de judecată! Reprezinta informatia pe care acestia o au despre acesta institutie a medierii, despre mediatori, despre ceea ce aduce ea nou si benefic in interesul/nevoile lor.



 Încrederea este esenţială pentru mediere.
 Dictinarul explicativ al limbii române defineşte  încrederea  ca“ s.f. Acțiunea de a (se)  încrede și rezultatul ei; sentiment de siguranță față de cinstea, buna-credință sau sinceritate a cuiva; credință. Expr. Om (sau persoană) de (mare) încredere = persoană căreia i se poate încredința orice secret, orice  misiune “
Astfel din momentul in care intră în substanţa unui conflict, mediatorii se luptă să câştige încrederea părţilor.
Pe tot parcursul medierii aceştia încearcă să construiască şi să menţină încrederea părţilor în procesul de mediere, în mediator. Nicio calitate nu este mai importantă în procesul de mediere decât aceea de a putea să inspiri şi să construieşti încredere.
Mediatorul este figura centrală în procesul de mediere.  Rolul general al mediatorului este de a facilita împăcarea părţilor sau de a ajunge la o soluţie mutual acceptată prin acţiuni de ascultare, empatizare, recunoaştere, clarificare, probare ş.a.m.d..
Pentru ca părţile să fie deschise şi dispuse să apeleze şi să participe la procesul de mediere trebuie să perceapă persoana mediatorului ca fiind una de încredere. Principalele calităţile personale ale mediatorului în promovarea  încrederii în mediere sunt: empatia şi credibilitatea.
Empatia este capacitatea de a întelege şi de a împărtăşi sentimentele celuilalt. Capacitatea mediatorului de a empatiza cu părţile aflate în conflict a fost recunoscută ca fiind fundamentală în stabilirea încrederii în mediere.
Credibilitatea  este apreciată ca fiind de cea mai importantă calitate a mediatorului. Credibilitatea înseamnă încredere şi competenţă. Părţile consideră adesea un mediator credibil acela care demonstrează expertiză şi competenţa de a observa lucrurile în amănunt.

Un mediator credibil, competent şi experimentat va avea capacitatea de a dobândi încrederea părţilor, de a oferii servicii profesionale inalte, de a se bucura de notorietatea si recunoasterea, dar nu va putea vorbi despre activitatea lui ca fiind un brand!









La multi ani, Romania!