vineri, 31 mai 2013

Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice nu sustine propunerea legislativa de modificare a Legii nr 192/2006, initiata de deputatul Stefan Alexandru Baisanu


Publicăm, în anexă, punctul de vedere al Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, urmare analizei propunerii legislative pentru modificarea şi completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, iniţiată de deputatul Ştefan Alexandru Băisanu.
Consiliul de Mediere

Referinţe

joi, 30 mai 2013

S.T.A.R.S. va invita la Bookfest


Vineri, 31 mai, ora 19:00, la standul Editurii Curtea Veche (stand B07, pavilion C2) din cadrul Bookfest, ASR Principele Radu al Romaniei va prezenta colectia de Carti Regale a Editurii.
 Cu aceasta ocazie veti putea gasi, pentru prima oara, volumul Monarhiile Secolului XXI scris de Ioan-Luca Vlad, mediator, avocat si membru STARS.

 Domnul Ioan-Luca Vlad este si Consilier Privat al Familiei Regale a Romaniei.
Co-autoarea, doamna Sandra Gatejeanu Gheorghe, este Director de Protocol al Casei Majestatii Sale Regelui si avocat.
Iata cateva ganduri despre acest volum, din partea colegului nostru:
“…răspunsul la întrebarea dacă monarhia mai este adaptată mileniului al III-lea se află în inimile fiecăruia. [...]. Sper ca, prin această carte, cititorii să afle câte ceva despre această formă de guvernare, aşa cum există ea astăzi, departe de poveştile cu prinţese şi de tabloidele scăpărătoare. Sper ca, aflând câte ceva despre monarhiile lumii, fiecare cititor să poată răspunde la întrebarea de mai sus în cunoştinţă de cauză.”
STARS – asociatie afiliata Uniunii Centrelor de Mediere din Romania – a fost infiintata cu scopul de a promova pacea sociala prin incurajarea metodelor alternative de solutionare a disputelor, dar si prin promovarea initiativei antreprenoriale, ca o metodă de evolutie individuala si sociala. Organizatie puternica prin experienta relevanta si dedicarea membrilor sai, mediatori de profil inalt, profesionisti in domeniul juridic, antreprenori, arhitecti sociali, profesori, reprezentanti ai societatii civile, STARS isi propune sa ofere consultanta si training pentru diferite grupuri (organizate sau nu) de cetateni, antreprenori si alte componente sociale sau pentru societatea civila, care au nevoie de experienta unei echipe diverse de profesionisti.
Birou de presa S.T.A.R.S.


marți, 28 mai 2013

Adrian Neacsu - Medierea nu va debloca instantele in 2013

Poate degreva medierea in 2013 instantele judecatoresti? Ne putem astepta la o scadere a numarului de dosare inregistrat pe rolul instantelor in acest an? Obligativitatea informarii asupra medierii este instrumentul suficient pentru stingerea conflictelor inaintea sesizarii instantei de judecata? In 2013 nu va exista un impact semnificativ al medierii asupra instantelor, aceasta este o realitate statistica.

Intr-o declaratie recenta, d-ul avocat Dorin Badulescu, presedintele Consiliului de Mediere din Romania, isi exprima convingerea ca in acest an peste un million de dosare vor fi stopate sa ajunga in instante, conflictele stingandu-se inainte de a deveni judiciare. Mai arata ca numarul mediatorilor a crescut exponential, urmand ca pana in 2014 sa sa atinga un numar de 14.000 de mediatori.

Optimismul in dezvoltarea unei institutii inca fragila este bun, pentru ca poate da energie corpului mediatorilor sa continue. Pe de alta parte, crearea unui orizont de asteptare nerealist se poate dovedi o strategie eronata.
In 2013 nu va exista un impact semnificativ al medierii. Acest lucru este o certitudine statistica. Datele statistice partiale de pana acum centralizate la Consiliul Superior al Magistraturii arata ca nu se inregistreaza o tendinta de scadere a numarului cauzelor inregistrate pe rolul instantelor judecatoresti. Nu exista un impact semnificativ de scadere al cauzelor inregistrate pe rolul instantelor.

In 2012 instantele din Romania au inregistrat recordul absolut de incarcare, pe rolul lor existand peste 3,33 milioane de cauze. La nivelul instantelor judecatoresti au fost solutionate ca urmare a recurgerii la procedura medierii un numar de doar 1.728 de cauze in materie civila si o singura cauza in materie penala, iar la nivelul parchetelor un numar de 3 cauze. Adica un procent de 0,051% din numarul total de dosare si aproximativ 0,073 fata de cele peste 2,33 milioane de dosare solutionate printr-o hotarare judecatoreasca. Cresterea fata de anul precedent (1525 de medieri la instantele judecatoresti) este derizorie.

Este adevarat ca anul acesta a fost introdusa obligativitatea  informarii in fata mediatorului, care curand va avea si o sanctiune, insa personal cred ca impactul concret va fi in continuare unul nesemnificativ iar datele culese pana acum demonstreaza acest lucru.

Cred insa ca presedinte Consiliului de Mediere are perfecta dreptate atunci cand afirma implicit ca eforturile pentru impunerea medierii ca metoda alternativa de solutionare a conflictelor trebuie sa se concentreze in zona tampon de dinaintea sesizarii instantei. Cetatenii trebuiesc convinsi sa nu-si judiciarizeze conflictele.  

In buna masura, in perceptia cetatenilor, judecatorii insisi functioneaza ca mediatori. Cea mai mare parte dintre justitiabili se adreseaza judecatorului si instantei pentru ca apreciaza ca hotararea judecatoreasca este singura modalitate in care i se poate constata, delimita sau stabili un drept. Doar asa isi poate transa conflictul. Astfel se face ca cea mai mare parte a hotararilor judecatoresti raman asa cum sunt pronuntate de instantele de fond, adica de judecatorii, nefiind contestate de partea care a pierdut. Cateva cifre sunt lamuritoare. In 2012, din cele 1,45 de milioane dosare solutionate la judecatorii au fost atacate cu o cale de atac doar 163.192 de cauze, adica un procent de 11%. In peste 89% din cazuri partea care pierde procesul in fata judecatoriilor nu contesta dreptul constatat celeilalte persoane. Printre altele, acest lucru demonstreaza ca litigiul solutionat de judecatorii nu era in realitate atat de conflictual.  Aceasta ar trebui sa fie zona de actiune directa a medierii, pentru ca un  cetean devenit justitiabil este greu de convins sa renunte la calea judiciara.

In mod cert mediatorul nu-i poate face "concurenta” judecatorului. Daca va avea de ales, cetateanul va prefera intotdeauna judecatorul. De aceea spuneam inca de acum cativa ani ca este complet gresita asteptarea ca un numar mare de cereri de mediere sa vina din dosarele deja aflate pe rolul instantelor. Medierea trebuie sa se interpuna pana la luarea deciziei de sesizare a instantei cu o cerere de catre cetatean. Succesul institutional al procedurii medierii depinde de cat se va reusi convingerea cetatenilor de a nu se adresa direct instantei de judecata, ca fiind singura solutie de rezolvare a conflictelor lor. Pentru asta trebuie sa li se ofere perspectiva certa, iar nu teoretica, a unei alternative mai rapide, mai ieftine, mai confidentiale si la fel de eficienta in apararea drepturilor lor.


Din punctul meu de vedere medierea, pentru a fi un succes in justitia din Romania,  trebuie sa devina cu adevarat obligatorie, adica o procedura prealabila sesizarii instantei. Romania nu-si permite luxul testarii functionarii institutiei medierii ca alternativa la rezolvarea conflictelor judiciare pusa la decizia exclusiva a partilor.  Apelul la judecator si la forta statului pentru rezolvarea conflictelor sociale ar trebui sa fie ultima optiune, dupa ce au fost epuizate toate metodele neprocesuale pentru solutionarea prin acord reciproc al acestora.

Institutul National al Justitiei - Seminare privind medierea şi întocmirea actelor procesuale civile/penale

Medierea reprezintă o modalitate alternativă de soluţionare a conflictului dintre părţi pe cale amiabilă, cu ajutorul unei terţe persoane, care poate să faciliteze negocierile dintre părţi şi să le acorde asistenţă în soluţionarea conflictului prin obţinerea unei soluţii reciproc acceptabile, eficiente şi durabile. Medierea se efectuează în baza principiilor accesului liber şi egal la această procedură, liberului consimţământ, confidenţialităţii, imparţialităţii, neutralităţii, independenţei şi liberei alegeri a mediatorului.
Despre regimul juridic al medierii, recentele modificări în legislaţia naţională şi practica statelor europene vizavi de mediere a relatat Marcel Burlacu, preşedintele Uniunii Naţionale a Mediatorilor, în cadrul seminarului care a avut loc in 27 mai, la Institutul Naţional al Justiţiei. În faţa judecătorilor şi procurorilor, dumnealui s-a referit şi la misiunea, rolul, valorile şi scopurile medierii civile şi penale în calitate de segment al justiţiei restaurative şi element al politicii penale, la problemele de implementare a medierii în Republica Moldova, insuficienţa reglementărilor şi particularităţile medierii muncii şi a celei fiscale.

Mai multe puteti citi aici.

joi, 16 mai 2013

Punctul de Vedere al Consiliului de Mediere adresat Domnului Crin Antonescu – Preşedintele Senatului din Parlamentul României


Stimaţi mediatori,
În continuarea măsurilor iniţiate de Consiliul de Mediere pentru reprezentarea intereselor profesiei de mediator si mediatorilor în relaţia cu instituţiile statului, publicăm Punctul de Vedere al instituţiei noastre, adresat astazi,16.05.2013, Domnului Crin Antonescu – Preşedintele Senatului din Parlamentul României, cu privire la propunerea legislativă privind modificarea şi completarea Legii nr.192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, iniţiată de deputatul PNL de Suceava, Ştefan Alexandru Băişanu.
Consiliul de Mediere

Referinţe

Medierea conflictelor penale. Obligatorie sau facultativa?


La acel moment am tot încercat să explic faptul că nici medierea şi nici şedinţa de informare nu sunt obligatorii în materie penală, însă ori de câte ori am încercat să mut discuţia asupra textului de lege aceasta devia de la subiect.            
Ei bine, revin, pentru că sunt convinsă că, în timp, medierea conflictelor penale va funcţiona în România la fel cum funcţionează în SUA precum şi în unele state membre ale UE.
Legea 115/2012 a modificat Legea 192/2006 şi a introdus un articol şi un alineat relevante pentru tema care a făcut obiectul dezbaterilor în luna ianuarie a acestui an. Este vorba despre art. 601 alin. 1 lit. g) care prevede „în litigiile ce pot face, potrivit legii, obiect al medierii sau al altei forme alternative de soluţionare a conflictelor, părţile şi/sau partea interesată, după caz, sunt ţinute să facă dovada că au participat la şedinţa de informare cu privire la avantajele medierii, în următoarele materii: g) în cazul infracţiunilor pentru care retragerea plângerii prealabile sau împăcarea părţilor înlătură răspunderea penală, după formularea plângerii, dacă făptuitorul este cunoscut sau a fost identificat, iar victima îşi exprimă consimţământul de a participa la şedinţa de informare împreună cu făptuitorul; dacă victima refuză să participe împreună cu făptuitorul, şedinţa de informare se desfăşoară separat.”    Şi despre art. 2 alin. 12 care prevedeinstanţa va respinge cererea de chemare în judecată ca inadmisibilă în caz de neîndeplinire de către reclamant a obligaţiei de a participa la şedinţa de informare privind medierea, anterior introducerii cererii de chemare în judecată, sau după declanşarea procesului până la termenul dat de instanţă în acest scop, pentru litigiile în materiile prevăzute de art. 601 alin. (1) lit. a)-f).”            

Art. 2 alin. 12 vorbeşte despre cererea de chemare în judecată şi reclamant, termeni întâlniţi doar în dreptul civil. De asemenea, acelaşi articol vorbeşte despre inadmisibilitatea cererii de chemare în judecată (nu a plângerii), iar la final prevede că inadmisibilitatea se aplică „în materiile prevăzute de art. 601 alin. (1) lit. a)-f).”
Obligativitatea şedinţei de informare în materie penală este prevăzută la litera g) a art. 601, deci sancţiunea de la art. 2 alin. 12 nu se aplică în materie penală.           



miercuri, 15 mai 2013

Reacția Asociatiei Mediatorilor Galați fata de noua propunere de modificare a legii medierii

Având in vedere propunerea legislativa pentru modificarea  Legii 192/2006 privind medierea  şi organizarea profesiei de mediator având numarul de înregistrare la Senat: B255/2013/29.04.2013, Asociaţia Mediatorilor Galaţi a înțeles sa formuleze prezentul punct de vedere cu observatii si propuneri înaintat Consiliului de Mediere.


Iniţiatori proiectului de modificare legislativa sunt: Boboc Cătălin – senator PNL; Ciorbea Victor – senator PNL; Miron Vasilica-Steliana – senator PP-DD; Nicoară Marius-Petre -senator PNL; Popa Ion – senator PNL; Băişanu Ştefan-Alexandru -deputat PNL; Manea Victor-Gheorghe -deputat PNL.