joi, 28 februarie 2013

Instituția mediatorului public

"În ultimii ani am asistat la o escaladare a conflictului interinstituțional, mai ales în ceea ce privește conflictul dintre puterea legislativă reprezentată de Parlament și puterea executivă reprezentată de Guvern și Președinte. Mai mult, în ultimul an am asistat și la un conflict între Guvern și Președinte. Nici conflictele dintre puterea judecătorească reprezentată de Consiliul Superior al Magistraturii și puterea legislativă și executivă nu au lipsit în ultimii ani. Toate acestea, în contextul în care potrivit art. 80 alin. 2 din Constituție, Președintele României exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate.(...) 

Este nevoie, prin urmare, de existența unei instituții cu rol de mediere, consacrată la nivel constituțional, cu atribuții, organizare și funcționare clar stabilite în Legea fundamentală, care să medieze între cetățeni și instituții. Instituția Mediatorului Public a apărut ca un concept ce descrie o alternativă la actuala reglementare a instituției Avocatului Poporului și care este menționată și în Raportul Comisiei Prezidenţiale de Analiză a Regimului Politic şi Constituţional din România. Indiferent că alegem denumirea de Mediator Public sau cea de Avocat al Poporului este cert faptul că trebuie să redefinim acest concept și instrumentele pe care această instituție le are la dispoziție pentru reprezentarea intereselor publice.(...)

Aşadar, indiferent dacă păstrăm denumirea „Avocatul Poporului” sau alegem o altă denumire precum „Mediatorul Public”, acesta va trebui să aibă în continuare posibilitatea de a sesiza organele de urmărire penală, instanța de judecată sau Curtea Constituțională. Se va schimba însă abordarea, punându-se mai mult accent pe identificarea unor soluții amiabile și pe formularea unor recomandări de îmbunătățire a activității instituțiilor, în vederea valorificării drepturilor cetățenești prevăzute de lege.

Modelele la nivel mondial în această materie variază de la posibilitatea Ombudsmanului de a propune părților soluții de rezolvare a diferendului (Noua Zeelandă, Pakistan) la posibilitatea acestuia de a face recomandări cu privire la funcționarea diverselor instituții, de exemplu prin elaborarea și promovarea unui ghid de bune practici pentru funcționarii publici (Irlanda).

Prin urmare, noua instituție nu se va mai limita la verificarea existenței unei încălcări a unui drept sau libertăți ci va încerca să identifice acele pârghii legale care-i conferă posibilitatea cetățeanului să-și valorifice interesele. După sesizarea interesului urmărit de cetățean și identificarea posibilelor modalități de acțiune, Mediatorul Public sau Avocatul Poporului va pune în legătură cetățeanul cu instituția sau autoritatea competentă și va intermedia comunicarea dintre aceștia.(...)



Referindu-mă la persoanele care pot ocupa această funcţie, principala condiție pe care va trebui să o îndeplinească Mediatorul Public va fi cea referitoare la integritate. Prestigiul și profesionalismul vor fi condiții esențiale pentru ca mediatorul să se bucure de încrederea cetățenilor, dar și de încrederea instituțiilor. Atât la nivel teritorial, cât și la nivel central instituția Mediatorului Public va trebui să cuprindă mediatori specializați pe diferite domenii, pentru a facilita comunicarea cetățean – instituții, autorități și care vor avea și rolul de a formula recomandări cu privire la funcționarea acestor instituții și autorități".


machiavelli.ro

miercuri, 27 februarie 2013

Inchisoare pe viata (fara posibilitatea reducerii pedepsei) pentru viol, pedofilie si omor

Violatorii,criminalii şi pedofilii ar putea fi închişi pe viaţă, fără posibilitatea reducerii pedepsei. 

Este un proiect de lege menit să descurajeze actele de violenţă extremă, iniţiat de Dan Voiculescu. Documentul a ajuns în dezbaterea Parlamentului.

Pe blogul personal, acesta spune:

"Am initiat acest proiect in anul 2012 considerand ca, pentru a garanta siguranta si integritatea  fiecarei persoane, sunt necesare masuri severe de descurajare a actelor de violenta extrema. Pedofilia, violul si crima distrug destine si pot dezintegra intreaga societate. 

Toleranta in raport cu asemenea infractiuni reprezinta o slabiciune care incurajeaza violenta si devine astfel o forma de complicitate cu agresorii.  In schimb, detentiunea pe viata fara posibilitatea reducerii pe durata executarii poate constitui un foarte eficient factor de descurajare pentru infractori. De altfel, in conditiile in care societatea este amenintata zilnic de acte de violenta, care apar la varste din ce in ce mai fragede, mizele principale ale unei asemenea modificari legislative sunt educatia si preventia.

Protejarea sanatatii si integritatii copiilor nostri reprezinta un obiectiv care justifica instituirea unor sanctiuni severe si am convingerea ca parlamentarii vor sustine acest proiect legislativ absolut necesar, care nu contine nicio forma de partizanat politic".

Articol video

marți, 26 februarie 2013

Băncile trimit clienţii nemulţumiţI la mediator

Asociaţia Băncilor va trimite către ANPC un proiect de act normativ privind promovarea medierii cand nu poate exista mediere între bănci şi clienţi dacă sunt prost întocmite contractele, avertizează un reprezentant al oamenilor de afaceri.
Asociaţia Romană a Băncilor (ARB) vrea să iniţieze un proiect de act normativ pe care să-l propună Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) pentru a promova medierea ca soluţie de stingere a litigiilor, a declarat ieri preşedintele ARB, Radu Gheţea. "Vrem să ne dăm mana, ARB şi ANPC, pentru a promova mai mult medierea pentru că astfel ANPC ar scăpa de o durere de cap, să nu le mai vină atatea Asociaţia Romană a Băncilor (ARB) vrea să iniţieze un proiect de act normativ pe care să-l propună Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) pentru a promova medierea ca soluţie de stingere a litigiilor, a declarat ieri preşedintele ARB, Radu Gheţea. "Vrem să ne dăm mana, ARB şi ANPC, pentru a promova mai mult medierea pentru că astfel ANPC ar scăpa de o durere de cap, să nu le mai vină atatea reclamaţii. Dintr-un număr de cateva mii de reclamaţii primite, doar 1-2% sunt fondate, iar în acest context vrem să colaborăm pentru a reduce numărul de reclamaţii nefondate, care fac să ducă la pierdere de timp la ANPC şi la bănci, ceea ce înseamnă costuri suplimentare pentru client", a afirmat Gheţea la o conferinţă pe tema medierii. El a susţinut că băncile nu-şi doresc creşterea costurilor pentru clienţi pentru că ar însemna reducerea numărului acestora, aspect total nefavorabil în actualele condiţii economice. Preşedintele ARB apreciază că în viitorul apropiat medierea ar trebui să devină foarte cunoscută şi oamenii să-şi rezolve problemele fără a mai merge în instanţă. "Noi, comunitatea bancară, insistăm ca o primă mediere să aibă loc la bancă fără mediator. Mă adresez celor patru milioane de clienţi, care foarte mulţi dintre ei au probleme să-şi ramburseze ratele la bancă la timp, să vină să încercăm să găsim soluţii pe cale extrajudiciară pentru problemele litigioase. Dacă nu rezolvăm totuşi problema, noi cu siguranţă îi vom informa că pot apela la un mediator", a spus Gheţea. El a menţionat că din 2010 există o asociaţie a mediatorilor din domeniul financiar-bancar, Finban, care "a început timid să funcţioneze", arătandu-se nemulţumit că asociaţia nu este încă suficient de cunoscută prin serviciile pe care le furnizează. Începand cu 15 februarie a intrat în vigoare o prevedere prin care părţile implicate într-un proces sau care intenţionează să deschidă unul sunt obligate să participe la o şedinţă de informare cu privire la avantajele medierii în materie civilă.

Ce spun oamenii de afaceri
Medierea problemelor între bănci şi clienţi se efectuează pe baza contractelor şi a clauzelor acestora, dar în cazul în care contractul este întocmit prost de la început nu poate fi vorba de nicio mediere, a declarat secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din Romania, Cristian Parvan. "Să nu uităm că medierea se face pe contracte şi clauze, putem să facem noi medierea medierilor dacă s-au semnat contractele cum s-au semnat. Avem diverse situaţii: cand ăla mic semnează contracte cu ăla mare, ală mic poate să se ducă la mama medierii", a afirmat Parvan la o conferinţă pe tema medierii. În replică, preşedintele Asociaţiei Romane a Băncilor (ARB), Radu Graţian Gheţea, a afirmat că băncile au interesul să rezolve problemele atat cu clienţii mari, cat şi cu cei mici, arătand că "e bine ca o bancă să aibă clienţi mulţumiţi". "La mediere nu se pune problema negocierii clauzelor contractuale, dar băncile pot stabili de comun acord cu clienţii modificarea unor clauze. De exemplu, dacă e vorba de un credit pe 30 de ani cu rate egale şi au trecut 7 ani, se poate extinde creditul, iar la 30 de ani astfel încat rata pentru client să fie mai suportabilă", a spus Gheţea.
ZiaruldeVrancea

Grupul de presă “BURSA” şi Centrul Internaţional de Mediere, în parteneriat cu Consiliul de Mediere, au organizat conferinţa “Avantajele medierii în rezolvarea conflictelor”, in data de 26 februarie 2013, începând cu ora 09.30, la World Trade Center Bucureşti. Articole publicate despre aceste eveniment, găsiți aici.

joi, 21 februarie 2013

Raport psiho-social realizat de către specialiştii canadieni

Raport psiho-social realizat de către specialiştii canadieni la cererea instanţei unei instanţe judecată, pentru o familie care a avut un divorţ în contrdictoriu.

Specialiştii canadieni confirmă că în cazul unor copii cu vârsta de 6 şi 8 ani respectiv este în interesul superior al copiilor că aceştia să locuiască alternativ cu fiecare dintre cei doi părinţi, o sapatamana cu mama şi o săptămână cu tata.

Raportul demască mitul existent în prezent în mintea majorităţii specialiştilor judecătorilor români şi care afirmă (învăţat de pe vremea când INM-ul prelucra codul familiei din 1956) că în interesul "stabilităţii" minorului acesta trebuie să aibă o singură casă.

Nenumărate studii de altfel arată că stabilitatea minorului este în principal legată de stablitatea (predctibilitatea, regularitatea, frecvenţa) relaţiilor cu cele două figuri primare de ataşament (mama şi tata) iar nu de o anume locuinţă.

Publicăm acest raport cu speranţa că şi specialiştii români se vor alinia acestei concepţii de gândire acodând programe de legăuturi personale între minor şi părintele nerezident mai ampl decât cele care se dau acum şi care sunt, în multe instanţe, un copy-paste a sentitnelor de tip "custodie unică".


Raportul complet se poate descărca aici, Codin Baltagan. ARPCC

miercuri, 20 februarie 2013

Lasa-i copilului libertatea sa comunice oricand cu tine!


Copiii nu sunt vinovati de divortul partintilor, insa ei poarta intreaga povara a acestuia, iar traumele sunt evidente si greu de vindecat. Oricate ar avea parintii sa-si reproseze, copiii vor avea pentru o viata o mama si un tata! Nu-i folositi ca arme impotriva celuilalt!

Urmariti acest film.

România a devenit membră a Grupului de Acţiune privind Medierea

România a devenit membru deplin al Grupului de Acţiune privind Medierea, cu ocazia participării Ministrul afacerilor externe, Titus Corlăţean,, în marja celei de-a 67-a sesiuni a Adunării generale ONU, la o întrevedere cu şefii de delegaţii ai statelor membre ale Grupului.

Reuniunea a fost organizată de miniştrii de externe ai Finlandei şi Turciei, state iniţiatoare ale rezoluţiei Adunării Generale a ONU pe tema întăririi rolului medierii în rezolvarea pe cale paşnică a disputelor, prevenirea şi soluţionarea conflictelor. Reuniunea a fost deschisă de preşedintele Finlandei, Sauli Niinistö, şi a avut ca invitaţi principali pe adjunctul Secretarului general al ONU, Jan Eliasson, şi emisarul comun al Organizaţiei Naţiunilor Unite şi Ligii Statelor Arabe pentru Siria, Lakhdar Brahimi.

Ministrul român a subliniat importanţa continuării eforturilor pentru întărirea rolului medierii ca instrument de prevenire şi soluţionare prin mijloace paşnice a conflictelor. (...)Ministrul Titus Corlăţean a evidenţiat importanţa cooperării şi coordonării între actorii implicaţi în procesele de mediere si a prezentat o serie de propuneri concrete pentru viitor, evidenţiind faptul ca Romania îşi propune să-şi asume un rol activ în calitate de membru al Grupului. Sursa

marți, 19 februarie 2013

Conferință "Medierea în contextul noilor Coduri"


Asociaţia „O şansă pentru viitor, în colaborare cu Consiliul Județean Cluj, Asociația Mediatorilor Ultrasilvam, S.C. Cluj Arena S.A. și MediereNet.ro, au plăcerea să vă invite la conferinţaMedierea în contextul noilor Coduri, care va avea loc în data de 01.03.2013, începând cu ora 16:00 la Sala de conferință a Cluj Arena, intrarea VIP, etaj 1, Aleea Stadionului, nr. 2, ClujNapoca.

Îi vom avea alături de noi la această conferință pe domnul Horea Uioreanu, Președintele Consiliului Județean Cluj, pe doamna deputat Steluța Cătăniciu, Vicepreședinte al Comisiei Juridice din Camera Deputaților, pe doamna deputat Alina Gorghiu, inițiator al Legii 115/2012, prin care a fost introdusă obligativitatea ședinței de informare cu privire la mediere, pe doamna deputat Elena Uioreanu, pe domnul Ion Dedu, membru al Consiliului de Mediere precum și o serie întreagă de reprezentanți ai sistemului de justiție și cadre didactice din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” Cluj- Napoca. 


Pentru participare este necesară plata unei taxe de 50 RON, iar pentru studenți 10 RON, pe baza carnetului de student sau a legitimației de student. Plata va putea fi efectuată până la data de 27.02.2013 în contul bancar RO78 RZBR 0000 0600 1070 1096, sau în ziua evenimentului, la intrarea în sală. Persoanele care au efectuat plata în contul asociației, sunt rugate să expedieze dovada plății până la data de 27.02.2013 la adresa office@ospv.ro .

Confirmarea participării se va face cel târziu până pe data de 27.02.2013. Pentru informații suplimentare și pentru confirmarea participării vă rugăm să ne contactați la adresa de e-mail office@ospv.ro , număr de telefon 0213192957

Alina Gorghiu: Nu mai sunt de ani buni obiectivă atunci când vine vorba de mediere

Intr-un interviu acordat de doamna deputat Alina Gorghiu, iniţiator al Legii 115/2012, Ziarului Bursa, aceasta declara:" Nu mai sunt de ani buni obiectivă atunci când vine vorba de mediere, dar pot să vă răspund, sper eu cu o doză mare de realism, că această noutate din legislaţia românească, adică informarea obligatorie şi gratuită privind medierea, este o prevedere extrem de sănătoasă.
     Practica la nivel mondial demonstrează că medierea are o şansă de reuşită de aproximativ 60% - 80% în acele situaţii în care părţile se prezintă la mediere.
     Din păcate, România are o cultură litigioasă. Majoritatea cetăţenilor trăiesc cu impresia că singura soluţie în vederea rezolvării unui conflict este introducerea unei acţiuni în instanţă.
     În ciuda acestei tendinţe, statisticile arată că românii nu au încredere în sistemul de justiţie din România. Timpul lung de soluţionare a proceselor, cos-turile ridicate, soluţia, de multe ori percepută ca nedreaptă, pronunţată de instanţă, sunt cel mai adesea motivele care stau la baza acestei neîncrederi". 


La intrebarea "Credeţi că va creşte numărul mediatorilor din România datorită acestei proceduri?", Alina Gorghiu raspunde: "În mod cert numărul mediatorilor va creşte, cred în acelaşi timp că este nevoie de adoptarea urgentă a statutului profesiei de mediator şi de o supraveghere constantă a membrilor acestei profesii de către Consiliul de Mediere, pentru a evita intrarea în profesie a unor persoane slab pregătite şi cu o reputaţie îndoielnică".

Intregul material  poate fi citit aici.

luni, 18 februarie 2013

Monitorizarea certificate de informare, procesele verbale,proceduri de mediere

Conform art 1 din Hotărârea 355/26.01.2012, emisă de Consiliul de Mediere, mediatorul autorizat este obligat ca la sfârșitul fiecărei luni sa transmită o statistica privind numarul certificatelor de informare, a procesele verbale si a proceduri de mediere initiate.

joi, 14 februarie 2013

Noul Cod de Procedură Civilă (NCPC) vine cu schimbari, incepand de azi


   Noul Cod de Procedură Civilă (NCPC) va fi aplicat acţiunilor introduse în justiţie începând de astăzi. Procesele civile iniţiate înainte de 15 februarie 2013 se vor judeca după procedura veche. Principalele noutăţi pe care le aduce NCPC sunt legate de procedura fixării primului termen de judecată, obligativitatea privind informarea la mediere, modificarea procedurii citării şi privitoare la competenţa materială a instanţelor. Chiar dacă s-ar impune noi resurse materiale şi de personal pentru o bună desfăşurare după aceste noi reguli, instanţele vrâncene se vor adapta din mers, cu ceea ce deţin deja.

    Procesele care vor fi introduse începând de astăzi, vor fi supuse unei proceduri noi. Scopul esenţial al noului cod este „crearea în materia procesului civil a unui cadru legislativ modern care să răspundă pe deplin imperativelor funcţionării unei justiţii moderne, adaptate aşteptărilor sociale, precum şi necesităţii creşterii calităţii acestui serviciu public“, după cum se arată în expunerea de motive a proiectului de act normativ. Soluţiile legislative din noul cod vizează astfel asigurarea celerităţii soluţionării cauzelor, concomitent cu îmbunătăţirea ca-lităţii actului de justiţie.

   Dispozitiile  acestui nou act normativ vor fi aplicabile numai proceselor şi executărilor silite începute după intrarea în vigoare a acestuia, în timp ce procesele în curs de judecată precum şi executările silite începute sub legea veche rămân supuse acelei legi. În cuprinsul Noului Cod de Procedură Civilă există unele modificări cu privire la competenţa materială a instanţelor, a fost introdusă aşa numita etapă scrisă a procesului la finalul căreia dosarele nou intrate vor primi termen de judecată (după ce în prealabil au fost repartizate aleatoriu pe complete) sau au fost modificate mai multe proceduri, cum este cea a citării şi a comunicării actelor de procedură. Începând cu 15 februarie, actele de procedură se vor comunica în plic închis, care poartă menţiunea «Pentru Justiţie. A se înmâna cu prioritate»“.

În art. 194 NCPC sunt menționate elementele pe care cererea de chemare în judecată trebuie să le cuprindă, respectiv:
•datele de identificare ale părților;
•numele, prenumele și calitatea celui care reprezintă partea în proces, iar în cazul reprezentării prin avocat, numele, prenumele acestuia și sediul profesional;
•obiectul cererii și valoarea acestuia, după prețuirea reclamantului, atunci când acesta este evaluabil în bani, precum și modul de calcul prin care s-a ajuns la determinarea acestei valori, cu indicarea înscrisurilor corespunzătoare;
•motivele de fapt și de drept pe care se întemeiază cererea;
•dovezile pe care se sprijină fiecare capăt de cerere;
•semnătura.

În situația în care una dintre părți este o persoană juridică, atunci în cererea de chemate în judecată trebuie menționate denumirea și sediul social al acesteia. De asemenea, cererea de chemare în judecată trebuie să cuprindă și: codul numeric personal al părților persoane fizice, respectiv codul de înregistrare sau codul de identificare fiscală, numărul de înmatriculare în registrul comerțului sau de înscriere în registrul persoanelor juridice și contul, dacă părțile posedă aceste informații sau dacă au primit astfel de elemente și dacă reclamantul le cunoaște;in cazul reprezentării prin avocat, numelui, prenumelui acestuia și sediului profesional, acesta se arată atunci când cererea de chemare în judecată este formulată de o altă persoană decât titularul dreptului dedus judecății (reprezentant legal sau convențional). În situația în care reprezentarea se va face prin avocat, trebuie indicat numele, prenumele acestuia și sediul profesional. Dovada calității de reprezentant trebuie anexată cererii de chemare în judecată. Atunci când instanța constată lipsa dovezii calității de reprezentant, va acorda un termen scurt pentru acoperirea lipsurilor. Dacă acestea nu se acoperă, cererea va fi anulată.

Obiectul cererii si valoarea acestuia, reclamantul este obligat să indice care sunt solicitările, pretențiile sale, iar în cazul în care una dintre acestea este evaluabilă în bani, atunci trebuie să facă evaluarea și să indice modul de calcul prin care s-a ajuns la determinarea valorii respective, cu indicarea înscrisurilor corespunzătoare.

Reclamantul trebuie să arate și dovezile pe care își întemeiază fiecare pretenție în parte. Dacă partea înțelege să se folosească de proba cu înscrisuri, acestea trebuie conformate cu originalul și anexate cererii de chemare în judecată. În situația în care reclamantul înțelege să se folosească de proba cu interogatoriu, trebuie să facă mențiune despre aceasta în cererea de chemare în judecată și să solicite înfățișarea în persoană a acestuia, dacă pârâtul este o persoană fizică. Atunci când reclamantul solicită proba cu martori, va trebui să arate în cererea de chemare în judecată numele, prenumele și adresa acestora, astfel încât instanța de judecată să poată dispune citarea lor.

Cererea de chemare în judecată și anexele acesteia se depun în exemplare suficiente pentru comunicare pentru fiecare parte, la care se adaugă unul pentru instanță. Totodată, odată cu cererea de chemare în judecată trebuie depusă și dovada achitării taxei de timbru și timbrul judiciar, dacă acestea sunt necesare potrivit legii.

Odată depusă cererea de chemare în judecată, instanța nu o comunică în mod automat pârâtului, ci mai întâi parcurge etapa verificării și regularizării acesteia. Astfel, atunci când cererea nu îndeplinește cerințele menționate mai sus, reclamantului i se vor comunica în scris lipsurile, cu mențiunea că, în termen de cel mult 10 zile de la primirea comunicării, trebuie să facă completările sau modificările dispuse de instanță, sub sancțiunea anulării cererii. Dacă obligațiile nu sunt îndeplinite în termen, prin încheiere, dată în camera de consiliu, instanța va dispune anularea cererii. Împotriva acestei hotărâri, reclamantul va putea formula cerere de reexaminare în termen de 15 zile de la data comunicării încheierii. Cererea de reexaminare se soluționează prin încheiere definitivă dată în camera de consiliu, cu citarea reclamantului, de către un alt complet al instanței respective care va putea reveni asupra măsurii anulării dacă aceasta a fost dispusă eronat sau dacă neregularitățile au fost înlăturate în termen. În caz de admitere, cauza se retrimite completului inițial învestit.
Modificarea cererii de chemare în judecată după primul termen va putea fi făcută numai cu acordul expres al tuturor părților.

   Începând de astăzi, potrivit noilor reglementări din NCPC, privind executarea silită, poliţiştii de la Rutier pot sechestra maşinile debitorilor în trafic. Asta doar dacă există o hotărâre în acest sens. Executorul judecătoresc  este cel care poate cere poliţiştilor să facă acest lucru. Astfel, în cazul autovehiculelor executate silit, poliţiştii le pot ridica conducătorilor auto certificatul de înmatriculare şi cartea de identitate a maşinii, iar bunul este sechestrat. Poliţiştii de la Serviciul Rutier Vrancea ne-au precizat că acest lucru s-a întâmplat şi până acum, atunci când se stabilea că o maşină va fi valorificată şi se trimitea poliţiei documentaţia necesară pentru instituirea sechestrului. Poliţiştii vrânceni s-au confruntat deja cu astfel de cazuri în ceea ce priveşte maşinile cumpărate în leasing ale căror rate nu au fost achitate. 

  

Conferinţa de presă „Informarea obligatorie. Medierea - un instrument necesar, util şi modern pentru justiţie şi societate"

Video Conferinte CdM

Este corect sa se suspende pensia in perioada vacantei de vara?


Intrebare:

"Tatăl părintelui a fost obligat prin sentinţă judecătorească şi definitivă la plata unei pensii de 700 de lei pentru copil. Tatăl mi-a atras atenţia recent că nu va plăti pensie pentru perioada verii în care copilul locuieşte la el. Deşi copilul a locuit în vacanţa de vară cu el timp de  6 săptămâni tatăl a suspendat plata pensiei pentru întreaga vacanţă de vară (iulie, august şi septembrie). Mie mi s-ar fi părut normal să suspende plata pensiei de întreţinere pentru 6 săptămâni şi nu pentru 3 luni de zile."

Raspuns:

"Stimată doamnă, nu ştim exact pe ce argumentaţie se bazează fostul dvs. soţ, ştim însă că recomandările asociaţiei noastre, preluate din bunele practici din străinătate, sunt acelea ca plata pensiei de întreţinere să se suspende pentru dublul perioadelor de timp în care copilul locuieşte la părintele nerezident. Logica pentru această afirmaţie este prezentată în iurispedia.ro (a se vedea, de exemplu art. 402). O să încercăm să o reproducem:

Prin lege obligaţia de întreţinere a copilului este a ambilor părinţi. Cel mai probabil instanţa a pronunţat (implicit) pentru dvs. o obligaţie de întreţinere în natură iar pentru tatăl copilului (explicit) o obligaţie de întreţinere în bani. 

Pe perioada petrecută de copil în grija tatălui este anormal să consideraţi că tatăl vă datorează pensie. Pensia nu este un drept al dvs. ci un drept al copilului de care, tatăl, pentru această perioadă de timp se achită cumpărând bunuri şi servicii pentru copil. Înţelegem că acest aspect îl consideraţi normal şi ne bucură să observăm această deschidere.

Totuşi vă rugăm să observaţi că şi dvs. aveţi o obligaţie de întreţinere a copilului pentru perioada în care copilul se află în grija tatălui. Aceasta ar însemna că pentru perioada considerată dvs. ar trebui fie să furnizaţi bunuri şi servicii (echivalente cu cele furnizate în timpul anului minorului) fie să transferaţi o sumă de bani către tatăl minorului pentru ca minorului să nu îi lipsească cele necesare traiului în perioada în care locuieşte la tatăl său. 

Pentru că aceste sume de bani nu pot fi cuantificate exact şi pentru a se evita fluxurile nenecesare de bani între părinţi este recomandarea iurispedia.ro şi ARPCC  ca întreţinerea datorată de tată către dvs. pentru perioada vacanţei de vară în care copilul locuieşte la dvs. să se compenseze cu întreţinerea datorată de către dvs. pentru perioada vacanţei de vară în care copilul locuieşte la tată. De aici rezultă, în mod logic, posibilitatea părintelui nerezident de a suspenda plata pensiei de întreţinere stabilită de către instanţă pentru o perioadă egală cu dublul timpului pe care copilul îl petrece  cu sine, pentru a permite ca sumele astfel „salvate” să fie utilizate pentru copil, prin plata unor bunuri şi servicii necesare copilului în timpul vacanţei.

În concluzie, considerăm că tatăl a procedat corect şi vă sugerăm să preluaţi şi dvs. această interpretare privind din perspectiva copilului care are nevoie de îngrijire adecvată în această perioadă de timp pe care o petrece la tatăl său. De asemenea, vă rugăm să observaţi că în sine o astfel de înţelegere a situaţiei pensiei de întreţinere nu vă cauzează vreo daună în mod real, sumele pe care oricum tatăl vi le plăteşte nefiind în sine banii dvs. personali  ci, de fapt, bani ai copilului, care ar trebui să fie utilizaţi pentru creşterea şi educarea acestuia. Altfel ar fi aplicabile prevederile art. 534 din codul civil.
Ne manifestăm speranţa că acest răspuns vă clarifică asupra acestei probleme şi evită neînţelegeri viitoare dintre dvs. şi tatăl copilului relativ la aceste aspecte."

Articolul poate fi vizualizat si accesand următorul link.
Colectivul ARPCC

marți, 12 februarie 2013

Legea medierii pe ordinea de zi a Senatului

Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 90/2012 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator precum şi pentru modificarea art. II din Legea nr. 115/2012 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator. (articol unic + Ordonanţă (3 articole, cu 7 modificări)) (termen de adoptare tacită: 25.03.2013) a fost adoptat azi de Senatul Romaniei, pct. 24.

Raport: Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări
Caracterul legii: ordinară 

Munca produsa prin vocatie este deasupra intereselor egoiste!


Cand esti convins de rolul pe care trebuie să-l  joci  în această existenţă, atunci faci din Vocaţie un apostolat. Cine îşi cunoaşte Vocaţia sau cine ajunge să o descopere trece printr-o schimbare teribilă. Nu mai cauti succesul, puţin te interesează banii, faima, recunoştinţa. Mulţumirea constă atunci în bucuria pe care ti-o oferă faptul de a fi răspuns unei chemări profunde, necunoscute, a propriei tale Esenţe Interioare. În ziua în care un om va putea să spună adevărul: Eu ştiu cine sunt şi care este Autentica mea Vocaţie”, din acel moment va începe să trăiască cu Adevărată Corectitudine şi Iubire. Un astfel de om trăieşte în profesia sa şi profesia sa, în el.

Simţul Vocaţional nu are nimic de-a face cu Eul, căci Eul detestă propria noastră Vocaţie, pentru că lui îi plac doar câştiguri monetare substanţiale, poziţie, faimă etc.. Mecanismul Eului este „mai mult”,  (mai mulţi bani, mai multă faimă, mai multe proiecte etc. şi subiectul de obicei devine ipocrit, exploatator, crud, nemilos, intransigent).

Mulţi oameni şi-au descoperit Vocaţia într-un anumit moment critic al vieţii lor, în faţa unei situaţii serioase care cerea un remediu imediat. Gandhi era un avocat oarecare când, cu ocazia unui atentat împotriva drepturilor hinduşilor din Africa de Sud şi-a anulat biletul de întoarcere în India şi a rămas să apere cauza compatrioţilor săi. O necesitate de moment l-a îndreptat înspre vocaţia vieţii sale. Exemplele pot continua cu: Oliver Cromwell, părintele libertăţilor engleze; Benito Juarez, făuritorul noului Mexic; Jose de San Martin şi Simon Bolivar, părinţii independenţei Sud-Americane etc..

*** Avocatul Constantin Plugaru a renunţat la Medicină pentru Drept. A fost judecător şi decan al Baroului Vrancea. Intr-un cotidian local, Ziarul Monitorul de Vrancea”, acesta raspunde intrebarilor adresate:

 „(...) Rep: Aveţi sfaturi pentru cei tineri? Av . E dificil să dai sfaturi. Nici nu ştiu de mai sunt valabile, dar i-aş îndemna pe tineri să nu alerge numai după bani şi averi şi mai mult de dragul profesiei. De asemenea i-aş îndemna să fie foarte corecţi cu clienţii şi să le spună ce şanse au. Sunt avocaţi care oferă şanse care în realitate nu există şi urmăresc doar să ia banii clienţilor. Îi sfătuiesc să fie serioşi în lucrările pe care le fac, să nu plimbe omul cu vorba, pentru că apoi clienţii îi abandonează. I-aş îndemna să nu exagereze în stabilirea onorariului pentru că sunt oameni care nu au de unde plăti. Trebuie să ţinem cont şi de posibilităţile materiale ale clientului. Este bine ca cei tineri să îşi aleagă nişte modele. Pentru mine, unchiul meu a fost un model ca avocat, dar şi ca om. A fost un avocat de succes, iar în ceea ce priveşte latura umană, îmi amintesc că a crescut o fată de la şapte ani, care nu era fiica sa şi care astăzi este economist la Iaşi.(...)

Rep. Aţi sfătui pe cineva să îmbrăţişeze această profesie?
Av. Numai cine are aplecare către meserie, să se apuce de ea. Trebuie să înţeleagă şi să interpreteze corect legislaţia, dacă învaţă după ureche ca lăutarul, o să aibă doar o hârtie că a terminat Dreptul. 

Rep: Care este secretul unui avocat de succes?
Av. Este un secret pe care nici eu nu-l ştiu. Cu siguranţă stă în pregătirea fiecăruia. E important ca pregătirea să fie canalizată pe o anumită materie.”

luni, 11 februarie 2013

Răspunsul Ministerului Justiţiei la Nota de Fundamentare a Consiliului de Mediere

În luna ianuarie 2013 Consiliul de Mediere a adresat Ministerului Justiţiei o notă de fundamentare  referitoare la intrarea în vigoare a prevederilor privind obligativitatea informării despre avantajele medierii în anumite domenii începând cu data de 1 februarie 2013.

Răspunsul primit de la Ministerul Justiţiei

vineri, 8 februarie 2013

Empatia

Empatia este abilitatea de a recunoaste, percepe si a simti direct emotiile celorlalte persoane, de a avea capacitatea de a te pune in pielea celuilalt (“put oneself into another’s shoes”) sau “un fel de rezonanta emotionala”.

O persoana empatica poate identifica usor emotiile celorlalti (emotii latente) care nu sunt exprimate. Oricine isi poate face o idee despre cum se simte un om care plange, dar putini reusesc sa identifice faptul ca o persoana sufera atunci cand acea persoana face tot posibilul sa nu o arate, ascunzandu-se dupa o masca. Oamenii empatici vad dincolo de masti, cu usurinta.

Ei fac insa mai mult decat a identifica automat ceea ce simt persoanele din jurul lor; au capacitatea de a-si imagina foarte exact cum trebuie sa se simta persoana respectiva, chiar daca ei nu au trecut niciodata prin exact aceeasi situatie.

Deasemenea, empatia ii ajuta pe oameni sa citeasca mai usor limbajul corpului sau sa vada acele sclipiri in ochii oamenilor. Datorita acestei intelegeri a firii umane de care sunt capabili, oamenii empatici sunt de obicei intelegatori cu cei din jur si dau dovada de compasiune.

Un om empatic este cald si afectuos, nu se simte stanjenit sau incurcat atunci cand te vede plangand si nu are o problema cu a plange el insusi. Deasemenea, recunoaste cu usurinta ca si el are sentimente puternice si greu de controlat si iti impartaseste o parte dintre ele. Are incredere in tine si in faptul ca poti depasi situatiile dificile prin care treci si iti aduce aminte de punctele tale tari atunci cand tu uiti ca le ai.

Inca un lucru pe care empaticii il fac de obicei este acela ca incearca sa inteleaga ce inseamna un anumit lucru pentru tine, chiar daca a se gandi la acel lucru ii face pe ei sa sufere

Oamenii empatici sunt in general persoane care gandesc mult, carora le place sa rezolve probleme si merg in general pe ideea ca acolo unde a aparut problema se afla si raspunsul, rezolvarea acelei probleme. Sunt cei care nu adorm noaptea pana cand nu gasesc raspunsul la o intrebare ce ii macina. Iar de multe ori, problemele la care se gandesc nici macar nu sunt ale lor.

Empaticii se consuma mai repede decat oamenii obisnuiti si de multe ori functioneaza ca un burete: absorb din emotiile celorlalti ceea ce ii ajuta sa inteleaga si sa se puna in locul acelor persoane insa, in momentul in care interactiunea s-a incheiat, in loc sa renunte la tot ce au absorbit, pastreaza in ei o parte din acele emotii.

joi, 7 februarie 2013

Comunicarea

Potrivit DEX, a  comunica = a face cunoscut, a da de stire, a informa, a instiinta, a spune.

A comunica inseamna  a prezenta un mesaj inaintea oamenilor, celor carora te adresezi.
In comunicarea noastra cu oamenii din jur, trebuie sa fim constienti ca orice mesaj care-l transmitem poate sa produca schimbari la nivel de ratiune, la nivel de sentimente, la nivel comportamental.

Pentru o comunicare eficienta este bine a stim ce comunicam, cum comunicam, cand comunicam, unde comunicam si cui comunicam.

Comunicarea pe care noi o facem poate sa fie prin grai, in scris sau prin atitudinea trupului (limbajul trupului).

Atunci cand le vorbim oamenilor din jurul nostru, trebuie sa fim atenti la vorbirea noastra, la continutul mesajului si la audienta noastra. Vorbirea noastra poate influenta copiii nostri, familia, biserica si oamenii din societate.

De fiecare data cand dam drumul cuvintelor din gura noastra, comunicam si producem schimbari in oamenii din jur,la nivel de ratiune, sentimente sau comportament. De cele mai multe ori cand te uiti la un copil, observi in viata lui comportamente vazute la parinti, traite si vorbite de parinti. Tot la fel societatea din jur, te va urmari in ceea ce vorbesti si fiecare trebuie sa fim constienti ca vorbirea noastra comunica ce-i in inima noastra.

Atunci cand comunicam oamenilor in scris, de asemenea trebuie sa fim atenti. Putem sa scriem o scrisoare in care sa ne expunem mesajul nostru, putem sa publicam un articol sau sa purtam discutii pe forumuri, in toate aceste cazuri, noi comunicam si-i putem schimba pe cei din jur nivel de ratiune, sentimente sau comportament.

Invata sa pastrezi tacerea. Oamenii respecta mai mult persoanele echilibrate, care stiu cand este necesar sa vorbesca si cand nu. O conversatie buna pare cel mai simplu lucru din lume. Cat de greu poate fi sa deschizi gura si sa vorbesti? Ei bine, orice conversatie, fie ea personala, de convenienta sau profesionala, este guvernata de cateva reguli simple care dovedesc un bun-simt elementar. De multe ori, insa, asa putine cum sunt, si aceste reguli sunt incalcate. Consecinta e nefericita: ajungem sa turuim mai mult decat sa comunicam sau doar sa ne auzim, in loc sa ne ascultam.

Cateva reguli care fac o conversatie agreabila:

- Nu intrerupe pe cineva cand vorbeste.
- Nu vorbi numai tu. Nu monopoliza discutia. Avem doua urechi si numai o singura gura, ceea ce inseamna ca ar trebui sa ascultam de doua ori mai mai mult decat vorbim.
- Foloseste tonul si volumul potrivit. In orice conversatie trebuie sa vorbesti suficient de tare cat sa fii auzit, insa nici prea tare astfel incat sa ii deranjezi pe ceilalti. Adapteaza tonul vocii si in functie de subiectul discutat: nu poti vorbi cu entuziasm despre decesul unei pesoane, spre exemplu. De asemenea, evita sa fii unul dintre cei care vorbesc tare ostentativ pentru a se lauda cu micile victorii cotidiene.
- Ai grija ca subiectul conversatiei sa fie potrivit cadrului in care te gasesti. Trebuie sa fii atent sa adaptezi temele de discutie in functie de oamenii cu care vorbesti si locul in care te afli.
- Respecta opinia celuilalt, chiar daca difera de a ta. Ai tot dreptul sa iti exprimi parerea, insa trebuie sa o faci fara a jigni. Nu incerca sa ai mereu dreptate, fara sa accepti ca punctul tau de vedere ar putea fi eronat.
- Evita replicile categorice care blocheaza conversatia si nu ii mai permit celuilalt sa intervina.
- Nu te da destept. Regulile de buna purtare spun ca nu trebuie sa iti pui niciodata interlocutorul in inferioritate, chiar daca esti mai instruit sau mai informat decat el. De aceea, e nepoliticos sa continui sa vorbesti despre un subiect despre care celalalt nu stie prea multe si despre care nici nu e curios sa afle detalii. Risti sa devii plictisitor, iar conversatia nu va fi deloc agreabila.
- Ai grija ce vorbesti despre cei care nu sunt de fata. Barfa nu este sigur un semn de buna crestere. A discuta despre persoane care nu sunt de fata este permis, insa depinde ce anume vorbim despre ele. Regulile bunului simt spun ca despre cei absenti "se vorbeste intotdeauna cu placere".
- Evita concluziile banale sau generalizarile ridicole. "Toate femeile sunt la fel", "Toti barbatii, o apa si-un pamant" sau orice alte propozitii care se refera la "toti/toate" sunt banale si nu te pun intr-o lumina prea buna, daca nu se bazeaza pe date statistice si credibile.

luni, 4 februarie 2013

Precizari ale MJ referitoare la mediere

Ministerul Justitiei a facut urmatoarele precizări privind aspectele de mediere cuprinse în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2013 pentru modificarea Legii nr. 76/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative conexe.

Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2013 a fost stabilită data de 15 februarie pentru intrarea în vigoare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă. Pe lângă stabilirea acestei date, au fost reglementate şi o serie de alte măsuri, inclusiv în domeniul medierii.

În ceea ce priveşte participarea la şedinţa de informare obligatorie cu privire la avantajele medierii, ordonanţa de urgenţa menţionată stabileşte că, în materie civilă, această dispoziţie urmează să intre în vigoare odată cu noul Cod de procedură civilă, adică la 15 februarie 2013.

În mod similar prorogării până la data intrării în vigoare a noului Cod de procedură civilă a dispoziţiilor menţionate referitoare la şedinţa de informare în materie civilă, ordonanţa de urgenţă a reglementat şi prorogarea textului privind participarea la şedinţa de informare în cauzele penale până la intrarea în vigoare a noului Cod de procedură penală, astfel încât acest element de noutate în materia medierii să fie implementat în contextul intrării în vigoare a noilor coduri procedurale.

De altfel, întreaga problematică a medierii în cauzele penale urmează a fi supusă dezbaterii parlamentare cu ocazia adoptării proiectului recent transmis Senatului (ca primă cameră sesizată), „Proiectul de lege pentru  punerea în aplicare a Legii nr.135/2010 privind Codul de procedură penală şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative care cuprind dispoziţii procesual penale”. Urmează ca forul legiuitor să decidă în cadrul dezbaterilor parlamentare referitor la aspectele legate de participarea la şedinţa de informare privind avantajele medierii  în cauzele penale.

Zeno Șuștac: Medierea în linșaj mediatic


"Asist cu preocupare de câteva zile la o acțiune mediatică concertată de atragere a oprobriului public față de mediere, la o încercare de ducere în ridicol a acestei instituții solide cu nenumărate beneficii sociale.
Asocierea terminologică între mediere și infracțiunea de viol, faptă condamnată de întreaga societate românească, încearcă să disperseze o lumină nefavorabilă asupra instituției medierii cu tot dinadinsul. Existența medierii deranjează anumite medii iar acestea înțeleg să ia atitudine astfel, inventând și denaturând un adevar simplu: medierea este în slujba cetățeanului și nu împotriva lui, este o alegere și nicidecum o obligație.(...)
Nu cred și nu voi crede niciodată în obligarea victimei să inițieze un dialog cu agresorul decât dacă ea își dorește acest lucru, fără a exista nicio obligație a ei în acest sens! Am trimis presei mai multe informări în acest sens, nu au fost publicate, nu generau subiecte fierbinți. Personal, nu cred în impuneri ci doar în alegeri personale! (...)"

vineri, 1 februarie 2013

Raspuns la Protestele declarate impotriva informarii obligatorii in privinta violului


Avand in vedere Protestele din Bucureşti şi Cluj, din cauza Legii Medierii, la care activistele pentru drepturile femeilor au protestat pentru scoaterea violului din lista acţiunilor asupra cărora se poate efectua o şedinţă de informare privind medierea, sustinand ca "Prin includerea violului în Legea Medierii, se dă încă un semnal de permisivitate faţă de o faptă penală gravă şi i se creează violatorului condiţii legale să scape de pedeapsă. Statul validează ideea conform căreia violul poate fi cumpărat, iar suferinţa victimelor, tranzacţionată", si ca "Victimele nu au nevoie de o povară birocratică în plus, nu au nevoie să stea în faţa unor mediatori nepregătiţi şi, cel mai probabil, ne-simpatici sau chiar ostili intereselor lor. Cerem eliminarea violului din Legea Medierii. Solicităm înfiinţarea de centre de urgenţă pentru victimele violului şi formarea unui personal specializat în problematica agresiunilor sexuale care să acţioneze în interesul victimelor, prin consiliere psihologică şi consiliere legală", lansand şi o petiţie online, prin care cer eliminarea violului din lista faptelor care pot fi mediate, semnată, până acum, de peste 1.500 persoane, doresc sa spun:

I. Procesul penal este activitatea reglementata de lege, desfasurata intr-o cauza penala, de catre organele judiciare cu participarea partilor si a altor persoane, ca titulari de drepturi si obligatii, avand ca scop constatarea la timp si in mod complet a infractiunilor si tragerea la raspundere penala a celor care le-au savarsit, in asa fel incat prin aceasta sa se asigure ordinea de drept si apararea drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor.

Scopul general al procesului penal este inscris expres in art 1 al 2 cpp. Potrivit acestei norme, procesul penal trebuie sa contribuie la apararea ordinii de drept, la apararea persoanei, a drepturilor si libertatilor acesteia, iar prevenirea infractiunilor, precum si educarea cetatenilor in spiritul respectarii legilor.

Spiritul de umanism degajat din reglementarea procesuala nu trebuie interpretat ca un factor de slabiciune sau incurajare a elementelor infractionale. Lipsa de masuri impotriva acelora care incalca legile sau aduc prejudicii ordinii de drept este tot atat de grava ca si pedepsirea unor persoane nevinovate.

A nu aplica sanctiunile penale celor vinovati de savarsirea unor infractiuni constituie ea insasi o atitudine care contrazice ordinea de drept si constituie in cele din urma tot o incalcare a legilor. Umanismul nu are nimic in comun cu toleranta fata de incalcarea legilor.

Lipsa de fermitate fata de cei care nesocotesc legea penala aduce cel mai mare deserviciu spiritului de dreptate, in fata careia nici opinia publica nu ramane nepasatoare si constituie un factor de incurajare si proliferare a infractionalitatii.

Recrudescenta fenomenului infractional nu rezulta in principal din blandetea represiunii penale (asa cum unii o considera), ci din imprejurarea ca anumite fapte penale raman nepedepsite.

Beccaria :”in politica penala rigoarea pedepsei este mai putin necesara si importanta pentru eficacitatea represiunii, decat organizarea unui sistem procesual penal menit sa nu permita raufacatorilor sustragerea de sub bratul drept si ferm al justitiei.”

Spiritul de dreptate, echitate si justete cere ca orice vinovat sa fie totdeauna pedepsit, insa vinovatia celui in cauza sa reprezinte o certitudine pentru a nu se ajunge la eroare judiciara.

Rolul educativ al procesului penal trebuie sa se desfasoare in asa fel incat sa contribuie la educarea cetatenilor in spiritul respectarii legilor. Pedepsele aplicate in cadrul procesului penal pe calea individualizarii judiciare realizeaza in mod necesar si valente educative. Functia educativa nu este un deziderat, ci o cerinta legala pe care norma penala o pune in fata organului de stat chemat sa pronunte si sa aplice executarea sanctiunii penale. Pedeapsa nu este numai o masura de constrangere, dar si un mijloc de reeducare al celui vinovat. Prin executarea pedepsei se urmareste formarea unei atitudini corecte fata de ordinea de drept si fata de regulile de convietuire sociala. Numai prin functia educativa a pedepsei se ajunge la transformarea condamnatului, determinand o schimbare a comportamentului sau incepand cu atitudinea fata de valorile sociale pe care le negase prin savarsirea infractiunii si continuand cu dirijarea in sens pozitiv a tuturor actelor sale de conduita.

Activitatea procesuala isi atinge pe deplin rolul educativ, daca pe parcurs inculpatul ajunge la intelegerea corectitudinii, justetei si caracterului echitabil al tragerii sale la raspundere penala  si recunoasterea spiritului de dreptate incorporat in hotararea judecatoreasca.

Rolul educativ al procesului penal are o stransa legatura cu preventia generala a fenomenului infractional. Procesul penal exercita indirect o influenta educativa si asupra celor neangajati in activitatea procesuala. Publicitatea sedintelor de judecata nu asigura numai obiectivitatea justitiei, dar este si o metoda care permite educarea specifica a unor paturi largi ale populatiei in spiritul respectarii normelor de drept.

II. Violul este un delict pedepsit de lege, care se referă la un act sexual care are loc împotriva voinței unuia din partneri.
Potrivit art. 197 alin. 1 din Codul penal românesc, infracțiunea de viol constă în "Actul sexual de orice natură, cu o persoană de sex diferit sau de același sex, prin constrângerea acesteia sau profitând de imposibilitatea ei de a se apăra ori de a-și exprima voința". Persoana violată este traumatizată psihic, iar traumele pot dura toată viața.
În Codul Penal de pe vremea domnitorului Constantin Mavrocordat, în limbajul juridic al vremii, se prevedea că "Cel ce va fi prins cu ștromeleagul învârtoșat primpregiurul părților fătătoare ale muierii, i se va tăia scârbavnicul mădulariu, spre veșnica lui nefolosire".
Violul se referă la actul sexual (vaginal, anal, oral) impus cuiva – adult sau copil, femeie sau bărbat – prin violență, amenințare sau constrângere. Violul reprezintă, alături de hărțuirea sexuală și violența domestică, o experiență predilect feminină. Refuzul victimei, lipsa consimțământului acesteia constituie diferența esențială dintre viol și actul sexual voit.
Alături de omor și furt, violul reprezintă una dintre cele mai vechi infracțiuni. Abia în secolul al XVIII-lea se face însă trecerea de la rapt (răpire) la viol, trecere care “presupunea o atenție mai mare acordată vătămării suferite de femeie, decât prejudiciului adus «proprietarului” ei” (Vigarello, 1998: 330).

Violul reprezintă o expresie a sexismului și a inegalității existente între bărbați și femei (MacKinnon, 1987: 81). Armele bărbatului sunt date de forța lui fizică și frica femeii (Brownmiller, 1975: 4-5). Astfel, violul sau amenințarea violului devin o modalitate eficientă de control social al femeilor, negându-li-se acestora dreptul de control asupra propriului corp și limitându-le libertatea de mișcare.

Marturisesc sincer, din  argumentele avute in vedere mai sus, ca victimele unui viol nu ar trebui obligate sa vina la informare privind mediere; pot avea insa in vedere acest aspect. Isi cunosc drepturile daca au apelat deja la organele judiciare sperand sa-si faca dreptate. De cele mai multe ori, dreptatea lor nu consta intr-o reparatia materiala/financiara, ci urmaresc tragerea celui vinovat la raspundere penala.

Personal, recunosc si inteleg pe deplin protestele acestor organizaţii pentru drepturile femeilor.
Daca ipotetic o victima a unui viol m-ar contacta (in urma obligativitatii, dupa intrarea in vigoare a noului cpp), as refuza-o, oricat de mult ar insista sa o ajut. Nu as putea sa o privesc in ochi, in timp ce ea va cauta sa comunice cu mine, iar eu sa raman neutra si impartiala. Nu as putea eu personal sa-l sun/sa fac demersuri sa-l invit pe X la mine la birou, poate alti colegi DA...

Cum sa stau la 1 m distanta de un violator  incercand sa fiu neutra, echidistanta, explicandu-i cu diplomatie beneficiile medierii, fara sa ma gandesc ca ar putea sa-mi aplice si mie aceeasi lectie???


OUG privind modificarea Legii 76/2012 pentru punerea in aplicare a CPC si modificarea Legii privind medierea

M. Of. Partea I nr. 68 din 31 ianuarie 2013 
Curtea Constitutionala a Romaniei 

Decizie nr. 1054 din 11 decembrie 2012 asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 lit. c) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor 

Decizie nr. 1085 din 18 decembrie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1, 2, 7, 8 si 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii 

Decizie nr. 1086 din 18 decembrie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 lit. c) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor 

Guvernul Romaniei 

Ordonanta de urgenta nr. 3 din 30 ianuarie 2013 privind reglementarea unor masuri pentru reducerea unor arierate din economie, alte masuri financiare, precum si modificarea unor acte normative 

Ordonanta de urgenta nr. 4 din 30 ianuarie 2013 privind modificarea Legii nr. 76/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative conexe 

***Prin O.U.G. nr. 4/2013 sunt aduse modificari si Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator. in sensul prorogarii intrarii in vigoare a obligatiei de a participa la sedinta de mediere, a sanctiunii cu inadmisibilitatea cererii de chemare in judecata, respectiv cu privire la medierea in materie penala.